النسوية والقرآن رؤية نقدية لکتابات آمنة ودود

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الأزهرية بالعاشر من رمضان جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث
بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد.
فرغم أن بداية الحرکة النسوية کانت خارج المحيط الإسلامي، إلا أنها ما لبثت أن انتقلت إلى العالم الإسلامي في صور متعددة منها ما هو علماني قح لا يرى نفسه معنيا بعلاقة خطابه النسوي بالمنظومة المعرفية الإسلامية، ومنه ما هو إسلامي – على اختلاف شاسع في تعريف الإسلامي هنا – يسعى لأن يجد له قدما في تلک المنظومة من خلال آليات متباينة من المواءمة والنقد. ولعل أشهر من قدم مقاربة نسوية لتفسير القرآن الکريم هي الأمريکية  "ماري تيزلي" أو"آمنة ودود" بعد اسلامها، التي حصلت على الماجستير في دراسات الشرق الأدنى، والدکتوراه في الدراسات العربية والإسلامية من جامعة ميتشغان في عام 1988م، وذاعت شهرتها بعد أن أقدمت على إمامة عدد من المسلمين والمسلمات في صلاة جمعة مختلطة بإحدى الکنائس الإنجليکانية، وهو ما قوبل باستهجان کبير في معظم أنحاء العالم الإسلامي.
ألفت آمنة ودود کتابها "القرآن والمرأة": إعادة قراءة للنص المقدس من وجهة نظر نسوية "ناعية فيه على فقهاء المسلين جملةً احتکارهم لتفسير ذکوري جامد بائد – بحسب تعبيرها- يهضم حقوق المرأة التي أقرها لها القرآن الکريم،  داعية فيه إلى ما أسمته بـ "الجهاد الجندري" لتحقيق المساواة بين المرأة والرجل.
والمقصود في هذا البحث هو محاولة التوصل إلى تفکيک المقاربة القرآنية لآمنة ودود، والوقوف على مفهومها للتأويل ، واختبار مدى جدوى فهم القرآن بمعزل عن التراث التفسيري جملة أو صوابية ذلک، والسعي نحو التعرف على أدواتها اللغوية والمقاصدية والتاريخية في قراءتها للنص القرآني، وعرض رؤية تحليلة نقدية لنتائج هذه القراءة التي ظهرت في مواقفها من قضايا نسوية شائکة کالميراث والقوامة والشهادة وغيرها.
الکلمات المفتاحية: القرآن - النسوية - المقاصد
Feminism and the Qur'an Critical view of Amina Wadud's works
Dr.Osama Abdul Rahman Al-Marakby
osamaalmarakeby.27@azhar.edu.eg
Abstract
In the name of Allah the Merciful, And prayers and peace be upon the Prophet Muhammad.
Although the beginning of the feminist movement was outside the Islamic environment, it soon moved to the Islamic world in various forms, including what is pure secular which does not see himself interested with the relationship of his feminist discourse and the Islamic cognitive system, and some of it is Islamic - with a vast controversy related to the definition of Islam here - which seeks to find a way into that system through various mechanisms of harmonization and criticism.
 Among the most famous feminists who presented approach for the interpretation of the Noble Qur’an is the American “Mary Teasley” or “Amina Wadud” after her conversion to Islam. She obtained a master’s degree in Near Eastern studies, and a PhD in Arab and Islamic studies from the University of Michigan in 1988 AD, and her fame spread after leading a number of Muslims and Muslims in a mixed Friday prayer in an Anglican church, which was widely condemned in most regions of the Islamic world.
Amina Wadud wrote her book “Quran and Woman: Rereading the Sacred Text from A Woman's Perspective", to express her objection to scholars of Islam as a whole because of their monopoly on a rigid male defunct interpretation - according to her expression – which ignore the rights of women recognized by the Holy Qur’an, calling for what she called “Gender jihad” to achieve equality between women and men.
The purpose of this research is to attempt to reach the dismantling of the Qur’an approach to Amna Wadud, and to study its concept of interpretation, In addition to testing the extent of the feasibility of understanding the Qur’an in isolation from the interpretative heritage as a whole or the correctness of that. It also try to identify its linguistic, Maqāṣidī and historical tools in its reading of the Qur’an text. Moreover, offering a critical analytical view for the results of this reading which appeared in its opinions about difficult feminist issues, such as inheritance, the concept of Qawama, testify, and others.
key words: Qur'an - Feminism - Maqāṣid

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية