الانتفاع بالمال الحرام في الأعمال الخيريَّة (دراسة فقهية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخ - جامعة الأزهر

المستخلص

الانتفاع بالمال الحرام في الأعمال الخيريَّة(دراسة فقهية مقارنة)
نشــــوى أنـــور رضــــوان
قسم الفقه المقارن کلية الدراسات الإسلامية
والعربية للبنات بکفر الشيخ
جامعة الأزهر
Nashwaradwan82@azhar.edu.eg
الملخص
إن المال الحرام لا يُملّک، وما دام أنه لا يُملَّک فالواجب التحلل منه، والخروج عن إثمه بدفعه إلى الفقراء والمساکين، أو التبرع به إلى مشروع خيريّ أو غير ذلک مما يرى آخذ المال الحرام أنه يُحقق منفعة للإسلام والمسلمين، فهذا هو الشأن في کل مالٍ حرام، ولا يلتفت إلى ما قاله بعض المتورعة من عدم جواز التصدق بمثل هذا المال أو إلقائه في البحر أو حرقه لأن في هذا مخالفة لقواعد الشريعة في النهي عن إضاعة المال وعدم الانتفاع به.
ويجوز للمؤسسات والجمعيات الخيرية أن تقبل هذه الأموال کمورد لها، لکن بضوابط وشروط، منها:
1-     ألا تحرص الجمعيات الخيرية على استقبال مثل هذه الأموال، أي لا تُبادر إلى طلبها، وإنما تقبلها إذا عُرضت عليها.
2-      أن تفصل بين هذه الأموال وبين أموال الصدقات الطيبة والزکاة، بحيث تجعل هذه الأموال في حساب مصرفي خاص، تتلقى من خلاله هذه الأموال.
3-      أن تتحرى الجمعيات الخيرية أن لا يکون هناک عملية غسيل مالي تنفذ من خلالها.
کما أنه يجوز للمؤسسات الخيرية أن تقبل تبرعات الکفار أو المنظمات غير المسلمة، بشرط ألا تکون هذه المعونات مرتبطة بشروط تخالف أحکام الشريعة، أو تؤول إلى ذلک.
لکن لا يجوز لهذه المؤسسات أن تبنى المساجد من الأموال الحرام؛ لأنه هو الأقرب إلى قواعد الشريعة الإسلامية ومبادئها، ولتذهب مثل هذه الأموال إلى تأسيس الجمعيات الخيرية والعيادات الصحية والمستوصفات الطبية التي تعالج أبناء المسلمين وغيرها من المشروعات العامة التي ينتفع بها المسلمون.
الکلمات المفتاحية : الانتفاع – المال – الحرام – الأعمال – الخيرية


 
Utilization of ill-gotten money in charity (a comparative juristic study)
Nashwa Anwar Radwan
Department of Comparative Jurisprudence, College of Islamic and Arab Studies for Girls in Kafr El-Sheikh
Al Azhar University
Nashwaradwan82@azhar.edu.eg
Abstract
The ill-gotten money is not owned; as long as it is not owned, it must be derogated. The sin of ill-gotten money may be disposed by paying it to the poor and needy, or donating it to a charitable project or other ways that may dispose of the ill-gotten money as achieving a benefit for Islam and Muslims as this is the case in all the ill-gotten money. The opinion of some pious who are of the belief that it is not permissible to give charity money, throw it into the sea, or burn it shall be disregarded because this is contrary to the rules of Sharia' on forbidding wasting money and not using it.
Charitable institutions and associations may accept the ill-gotten money as a resource for them, but with controls and conditions, including:
1- Charitable associations are not keen to receive such funds, namely, they do not initiate their request, but rather accept the funds if they are offered to them.
2- Separating the ill- gotten money from the funds of charities and Zakat, so that the ill- gotten money are made in a special bank account, through which you receive these funds.
3- Charitable associations investigate that there is no financial laundering carried out through them.
Charitable associations, also, may accept donations from unbelievers or non-Muslim organizations, provided that these aids are not related to conditions that violate the provisions of the Islamic law (Sharia'), or they turn out that way.
However, these charities are not permitted to build mosques from the ill-gotten money, because it is the closest to the rules and principles of Islamic Sharia', but rather such funds go to establishing charitable associations, health clinics, and medical dispensaries that treat Muslim children and other public projects that benefit Muslims.
Keywords: Utilization – Money – Ill-gotten – Associations – Charitable.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية