الأضْحِية في ضوء القرآن والسنة دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية کلية التربية - جامعة الإسکندرية

المستخلص

الأضْحِية في ضوء القرآن والسنة دراسة تحليلية
رحاب مصطفى محمد مأمون
قسم اللغة العربية کلية التربية - جامعة الإسکندرية
rehabmoustafa@alexu.edu.eg
مختصر الأضحية:
- الأضحية: اسم لما يذبح من الإبل والغنم يوم النحر وأيام التشريق بقصد التقرب إلى الله تعالى. وهي ثابتة بالکتاب والسنة وإجماع الأمة. 
- فضل الأضحية: عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ، إِنَّهَا لَتَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلَافِهَا، وَإَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللَّهِ بِمَکَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الْأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا)). وَيُرْوَى عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْأُضْحِيَّةِ: ((لِصَاحِبِهَا بِکُلِّ شَعَرَةٍ حَسَنَةٌ)) وَيُرْوَى: ((بِقُرُونِهَا)).
- ما تجوز منه الأضحية: لقد أجمع العلماء على جواز الضحايا من جميع الأنعام (الإبل، والبقر، والغنم، والمعز) ولا تجزئ من غيرها. ولا تجوز الأضحية بسن أقل من السن المشروط في کل نوع. فمن الإبل ما له خمس سنين، والبقر والمعز ما له سنتين ودخل في الثالثة، ومن الغنم ماله سنة ودخل في الثانية، وأجازوا الجَذَع من الضأن، وهو ما له ستة شهور.
ولا تجوز المريضة البيِّن مرضها ولا العوراء البين عوَرها ولا العرجاء البين عرجها ولا الضعيفة العجفاء التي ذهب مخها من شدة الهُزال.
- إذا ضحى إنسان فإنها تکفي عنه وعن أهل بيته ممن يرعاهم وينفق عليهم، بمعنى أنهم يشترکون معه في الثواب.
- وقت الذبح: قال الشافعي رحمه الله: إذا طلعت الشمس ومضى قدر صلاة العيد وخطبته أجزأ الذبح بعد ذلک، سواء صلى الإمام أم لا وسواء صلى المضحي أم لا، وسواء کان من أهل القرى، أم من أهل الأمصار أم من أهل البوادي، أم من المسافرين.
- فالسنة: أن يأکل منها المضحي هو وأهل بيته، ويطعم منها الفقراء، ويهدي الأقارب والأصحاب. وقال العلماء: الأفضل أن يأکل الثلث، ويدخر الثلث، ويتصدق بالثلث.. ويجوز نقلها ولو إلى بلد آخر.
- الأضحية قيمة تربوية للأسرة والمجتمع. فهي تذبح طاعة لله ولرسوله وهي بذل وعطاء في سبيل الله. ومن هنا وجب على الوالدين لفت نظر الأبناء إلى هذا العمل وأهميته، وأن تقص عليهم قصة الأضحية، وتبين لهم أن هذا العمل تقرب إلى الله.
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.
الکلمات المفتاحية: الأضحية – مشروعية الأضحية – وقت التضحية – فضل الأضحية – حکم الأضحية


 
The Sacrifice in view of Qur'ân and Sunnah "analytical study
Rehab Mostafa Mohamed Mamoun
Department of Arabic Language – Faculty of Education
Alexandria University
rehabmoustafa@alexu.edu.eg
Abstract:
- Sacrifice "Uḍḥiyyah": The term given to the animals of camels and sheep that are sacrificed on the Day of Slaughter and the Days of Tashriq with the intention of drawing closer to Allāh Almighty. Sacrifice "Uḍḥiyyah" is proven by Qur'ân, Sunnah (sayings, acts, or approvals reportedly attributed to the Allāh's Messenger (ﷺ)) and the consensus of the Ummah.
- The virtue of Sacrifice "Uḍḥiyyah": Narrated ’Aisha: That the Messenger of Allāh (ﷺ) said: "A human does no action from the actions on the day of Nahr (slaughtering of the animals of sacrifice) more beloved to Allāh than spilling blood. On the Day of judgement, it will appear with its horns, hair, and hooves, and indeed the blood will be accepted by Allāh from where it is received before it even falls upon earth, so let your heart delight in it.". It is also narrated that the Messenger of Allāh (ﷺ) said, concerning the sacrifice: The owner of the Sacrifice is blessed with good on each hear of it". In another narration: " on its horns".
- The animals permissible for slaughtering: Scholars have unanimously agreed that only all cattle (camels, cows, sheep, goats) are permissible to be slaughtered. The Sacrifice "Uḍḥiyyah" under the conditional age in each species shall not be slaughtered. As camels shall be five years, cows and goats shall be two years and enter the third year, and the sheep shall be a year and enter the second year. The young of sheep of six months are also allowed to be slaughtered. It is not permissible to slaughter the intelligible sick cattle, nor the intelligible one-eyed cattle, nor the intelligible lame cattle, nor the lean weak cattle, whose brain has gone due to the severity of emaciation.
- If a human being sacrifices, it shall be enough for him and for the family whom he cares of and spends money for. In other words, they share with the Sacrificer the reward.
- The time of slaughter: Al-Shāfiʿī (may Allāh have mercy on Him) said: the slaughter shall be permissible if the sun rises and the Eid prayer and its sermon passes, whether the Imam prays or not, whether the Sacrificer prays or not, and whether the Sacrificer is from the people of the villages, Al-Amsar, Al-Bawadi, or from the travelers.
- It is Sunnah for the Sacrificer and his family to eat, feed the poor, and give the relatives and friends form the Sacrifice "Uḍḥiyyah". The scholars said: It is better for the Sacrificer to eat one-third, save one-third, and to give away one-third in charity. Sacrifice "Uḍḥiyyah" may be transferred to another country.
- Sacrifice "Uḍḥiyyah" is an educational value for the family and society; it is slaughtered in obedience to Allāh and His Messenger, and it is a source of giving and granting for Allāh's cause. Hence, the parents had to draw the attention of the children to this act and its importance, tell them the story of the sacrifice, and show them that this act brings closer unto Allāh.
May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.
Key words: Sacrifice "Uḍḥiyyah" - The legality of Sacrifice - The time of slaughter - The virtue of Sacrifice - The rule of Sacrifice

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية