دلالة القراءات المتعددة في الکلمة الواحدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القراءات - کلية الشريعة والأنظمة - جامعة الطائف

المستخلص

دلالة القراءات المتعددة في الکلمة الواحدة
محمود سعد عبد الحميد شمس
قسم القراءات - کلية الشريعة والأنظمة - جامعة الطائف
dr.shams410@gmail.com
ملخص:
هذا البحث بعنوان: دلالة القراءات المتعددة في الکلمة الواحدة، وقد تناولت فيه بيان العلاقة بين القراءات المتعددة في الکلمة الواحدة، وقد تبين أنها علاقات متعددة ومتنوعة ولها أثر کبير في المعنى؛ إذ أن القراءة الأخرى إما أن تضيف معنى جديدا لم تفده القراءة الأخرى ، وإما أن يترتب معنى قراءة على معنى الأخرى، وإما أن يکون هناک تکامل بين القراءتين وهو أنواع کثيرة فقد يکون لتکثير المعنى وقد يکون للتعاون والإحاطة والشمول وقد يکون مبالغة في معنى القراءة الأولى، وإما أن تکون القراءة الأخرى رافعة لإيهام قد يطر من القراءة الأولى ، وقد خلص الباحث إلى نتائج منها:
أولا: للقراءات المتعددة في الکلمة الواحدة دلالات متنوعة لها أثر کبير في المعنى.
ثانيا: هذا الباب لا يزال في حاجة إلى دراسات جادة، فهو باب مليء بالکنوز الثمينة في القراءات.
ثالثا: أن استنباط تلک العلاقة يحتاج إلى فهم دقيق في أقوال أهل التوجيه وأهل التفسير وأن العلماء قد لا يتفقون على العلاقة فيبقى السياق -هو المؤثر في الترجيح.
کما أوصي الباحثين المتخصصين بدراسة العلاقة بين القراءتين وأثر ذلک في المعنى، أوصي الأقسام العلمية بتوجيه طلابهم لدراسة تلک العلاقة على سبيل الاستقراء، والعمل على إقامة المؤتمرات والندوات.
الکلمات المفتاحية: دلالة – القراءات – المتعددة – الکلمة - الواحدة


 
The connotation of the multiple recitations (Qira'at) in a single word
Mahmoud Saad Abdel Hamid Shams
Department of Recitations – College of Sharia’’ and Regulations
TAIF University
dr.shams410@gmail.com
Abstract:
This research is entitled: The connotation of the multiple recitations (Qira'at) in a single word. In the research, I explain the relevance among the multiple recitations (Qira'at) in a single word; it has been found that they are multiple and varied relevance and have a significant impact on the context meaning. As the other recitation (Qira'a) adds a new meaning that is not clarified by another recitation (Qira'a), the meaning of recitation (Qira'a) follows that of the other, the other recitation (Qira'a) explains the ambiguity that may arise from the first recitation (Qira'a), or there is a complementarity between the two recitations (Qira'atyn). There are many types of complementarity; it may have to be meaningful, may be for cooperation, briefing, and comprehensiveness and may be exaggerated in the meaning of first recitation (Qira'a).  The researcher has concluded findings, inter alia, with:
First: The Multiple recitations (Qira'at) of a word have various connotations that have a significant impact on the context meaning.
Second: This section is still in need of serious studies, as it is a section full of priceless treasures in the science of recitations (Qira'at).
Third: The derivation of that relevance requires a critical understanding of the sayings of the people of guidance and the people of interpretation. Scholars may not agree on the relevance, so that the context remains the most effective in the preference.
I also recommend the specialized researchers to study the relevance between the two recitations (Qira'atyn) and its effect on the meaning. I also argue the scientific departments to direct their students to study that relevance as a matter of induction, and to hold conferences and seminars.
Keywords: Connotation – Recitation "Qira'at" – Multiple – Word – Single

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية