حديث القرآن الکريم عن الصدقة "دراسة تفسيرية إجمالية لکثير من آياتها "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة حائل

المستخلص

البر الجامع للخير هو الذي اتصف صاحبه بالأوصاف المذکورة في هذه الآية، وَاللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ أي بحسب إخلاصه في عمله، فيزيده أکثر من ذلک، والله تعالى لا ينحصر فضله، ولا يحدّ عطاؤه، ففضله واسع کثير، أکثر من خلقه، عليم بمن يستحق هذه المضاعفة ممن لا يستحقها. وهذا المثل أبلغ في النفوس من ذکر عدد السبعمائة لأن التحديد والتعداد يظل فيه قصور، وأما عدم التحديد بحدّ فيشير إلى احتمال النمو والبرکة والزيادة. وفيه إشارة إلى أن الأعمال الصالحة ينميها الله عزّ وجلّ لأصحابها، کما ينمي الزرع لمن بذره في الأرض الطيب. مدح تعالى المنفقين في سبيله وابتغاء مرضاته، في جميع الأوقات، من ليل أو نهار، وفي جميع الأحوال سرّا أو علانية، لکن تقديم الليل على النهار، والسرّ على العلانية يومئ إلى تفضيل صدقة السرّ على صدقة العلن. لن تصلوا إلى ثواب البر وهو الجنة، ولن تکونوا بررة تستحقون رضوان الله وفضله ورحمته، وصرف عذابه عنکم، حتى تنفقوا من أحب الأموال إليکم. إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَلَهْوٌ أي احرصوا أيها المؤمنون على جهاد الأعداء، واسترخصوا الحياة الدنيوية واطلبوا الآخرة، فإنما حاصل الدنيا لعب ولهو، أي باطل وغرور،
لا ثبات له ولا اعتداد به إلا ما کان منها لله عز وجل، بسلوک سبيله وطلب رضاه وعبادته وطاعته. وفي هذا تحقير لأمر الدنيا وتهوين لشأنها. واللعب: کل ما لا ضرورة فيه في الحال ولا منفعة في المآل، ولم يشغل عن غيره، فإن شغل عن غيره فهو لهو، ومنه آلات الملاهي، لأنها مشغلة عن غيرها. من يوق شح نفسه، وهو حب المال وبغض الإنفاق، والشح: بخل مع حرص. فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ الفائزون بالثناء العاجل والثواب الآجل "وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" ما نقص مال من صدقة ولکن المنافقين
لا يفقهون. الرجعة يسألها المؤمن المقصر عند الموت کما يسألها الکافر قال تعالى (أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لولاأَخَّرْتَنِي إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (10) وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذا جاءَ أَجَلُها وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ) (11) سورة المنافقون) منقبة من مناقب أبو بکر الصديق رضى الله تعالى عنه.  والعبرة بعموم اللفظ لابخصوص السبب في کل من سار على درب سيدنا أبوبکر ونهجه فسيسره الله لليسرى.
The whole righteousness of good is that one whose actor is characterized by description  involved in this verse, “And Allah multiplies [His reward] for whom He wills”, i.e. according to one’s sincerity in deeds, Allah will increase His rewards to him because there is no limitation to His  favor and donation and His favor is wide and much more than His creatures. Allah only knows the one who deserves and the other who doesn’t deserve that increase. This example is better than mentioning the number of seven hundred, because identification and enumeration has deficiency, while indeterminacy is a sign for potential growth, blessing and increase. It also indicates that Allah Almighty grows good deeds for their actors as good seeds for a farmer who has fertile soil. Allah Almighty praised those people who spend their wealth in the way of Allah, seeking His blessing over time, in day and night and in private and public. But preceding night before day and private before public indicates that the charity "Sadaqat" in secret is more preferable than charity in public.
You won’t gain the reward of good which is “paradise”, you won’t deserve the blessing of Allah Almighty moving away from his punishment unless you spend your honey wealth in the way of Allah.
"the life of this world is but amusement and diversion and adornment" means that the believers should keen on the fight “jihad” of enemies, take the life of this world back and seek the hereafter, because life is only play and amusement, except that deed to gain Allah’s blessing, obedience and worship.
That verse indicates devaluation and underestimation of this life. Play: refers to an action which has no importance or benefit and does not run on the other action, once it runs on the other, it becomes amusement. Those are people who are saved from his own covetousness, i.e. love of money, and hate spending. Covetousness is stingy with attention. Such are they who will be the successful, the winners of urgent praise and reward forward "And to Allah belong the treasures of heavens and the earth".  Wealth is not diminished by giving charity "Sadaqat", but the hypocrites comprehend nothing. Both of them, the believer and disbeliever, wish to return back once death comes.
Allah almighty says “And spend [in the way of Allah] from what We have provided you before death approaches one of you and he says, "My Lord, if only You would delay me for a brief term so I would give charity and be among the righteous (10) But never will Allah delay a soul when its time has come. And Allah is Acquainted with what you do (11) “Surat Al-Munafiqon (The Hypocrites)”. This is one of the virtues of our master “Abu Bakr” (Al-Siddiq) may Allah be pleased with him. However, the general lesson of reward is not regarding the cause, so whoever follows our master’s “Abu Bakr” approach, Allah will ease for him the path of goodness.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية