قبول الإسلام للآخر (التزوج بالكتابية نموذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه الفقه، قسم الفقه ، كلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية

10.21608/fica.2024.459298

المستخلص

الحوار والاختلاف مع الآخر أمر حتمي، تفرضه طبيعة الحياة، وبما أن الحوار عبارة عن علاقة مباشرة بين طرفين أو أكثر، تقوم على التعبير وتبادل الأفكار والحجج والبراهين بهدف التواصل والإقناع أو التأثير، فمن الضروري أن يؤدي هذا الحوار إلى شيء من الاختلاف حول بعض الأمور وطرق تناولها، علاوة على أن هذا الآخر ربما اختلفت بيئته عن بيئتك، وثقافته الاجتماعية عن ثفافتك، مما يستوجب نوعًا من التعايش وقبول الآخر، وقبول الحوار والتعايش معه، طالما أن هذا التعايش لا يمس شؤون العقيدة أو الثوابت الدينية، لذا تمثلت أهداف هذا البحث في بيان قبول الإسلام للأخر وأن الشريعة سمحة عدله، والجواب على أسئلة الناس وتقريب الأحكام للمحتاجين. وتوصل البحث إلى نتائج أهمها: أن الزواج من الكتابية جائز. وقبول هدية الكتابية والاهداء إليها وتهنئتها بالمناسب العامة. وأن لزوجة الكتابية حق زيارة أهلها. وللكتابية حق في المهر والكسوة والنفقة ولها حق الحضانة أيضا. والعدل في المبيت بين الكتابية والمسلمة. كما أن للكتابية حق ممارسة شعائر دينها. ولا يجوز تهنئة الكتابية في شعار دين الكفر. كما لا يجوز أن تغسل الكتابية زوجها المسلم الميت. كما أن الكتابية عدتها مثل عدة المسلمة. ولا يجوز غسل الكتابية عند وفاتها. كما تدفن الكتابية أن كان في بطنها جنين من مسلم في مقبرة مفردة. ويوصي البحث بكتابة بحوث عن الزواج بغير المسلمة سواء من أحكام أو أضرار مترتبة عليها لتوعية الناس. والتثقيف في المدارس عن أحكام الزواج بغير مسلمة، فمع التطور والاندماج الحاصل بيننا وبين غير المسلمين خصوصًا أن شبابنا توجه الى الدراسة في الخارج وهو في عمر صغير.
Dialogue and disagreement with others is inevitable, imposed by the nature of life, and since dialogue is a direct relationship between two or more parties, based on expression and exchange of ideas, arguments and evidence with the aim of communication, persuasion or influence, it is necessary that this dialogue leads to some disagreement about some matters and ways of dealing with them, in addition to the fact that this other person's environment may differ from yours, and his social culture from yours, which requires a kind of coexistence and acceptance of the other, and acceptance of dialogue and coexistence with him, as long as this coexistence does not affect matters of faith or religious constants, so the objectives of this research were represented in clarifying Islam's acceptance of others and that the Sharia is tolerant and just, and answering people's questions and bringing rulings closer to those in need. The research reached the most important results: that marriage to a woman of the Book is permissible. Accepting gifts from a woman of the People of the Book and giving them gifts and congratulating her on public occasions. The wife of a woman of the People of the Book has the right to visit her family. A woman of the People of the Book has the right to a dowry, clothing and maintenance, and she also has the right to custody. Justice in spending the night between a woman of the People of the Book and a Muslim woman. A woman of the People of the Book also has the right to practice the rituals of her religion. It is not permissible to congratulate a woman of the People of the Book using the symbols of the religion of disbelief. It is also not permissible for a woman of the People of the Book to wash her dead Muslim husband. The waiting period of a woman of the People of the Book is the same as that of a Muslim woman. It is not permissible to wash a woman of the People of the Book upon her death. A woman of the People of the Book is buried if she has a fetus from a Muslim in her womb in a separate grave. The research recommends writing research papers on marriage to a non-Muslim woman, whether in terms of rulings or resulting harms, to educate people. And education in schools about the rulings on marriage to a non-Muslim woman, with the development and integration that has occurred between us and non-Muslims, especially since our youth have gone to study abroad at a young age.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية