نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الفقه , بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات, بالإسكندرية , جامعة الأزهر , مصر
10.21608/fica.2024.459290
المستخلص
تهدف الدراسة إلى بحث مسألة تمكين المرأة من الفتوى، من حيث (الحكم والشروط والضوابط والتحديات، والأثر على تحقيق الأمن الفكري) من خلال رؤية فقهية معاصرة تجمع بين التأصيل الشرعي والتحليل الواقعي. وجاءت الدراسة مقسمة إلى أربعة مباحث وخاتمة. تناول المبحث الأول المفاهيم الأساسية للدراسة، بما يشمل تعريف الفتوى، الأمن الفكري، وتمكين المرأة. واستعرض المبحث الثاني الدور التاريخي للمرأة كمفتية وأثرها في تعزيز الأمن الفكري عبر نماذج تاريخية رائدة. أما المبحث الثالث، فقد ركز على خطورة الفتوى وشرائطها، مع بحث اشتراط الذكورة في أهلية المرأة للفتوى. وأخيرًا، عالج المبحث الرابع دور المؤسسات الدينية في تمكين المرأة من الإفتاء، مع تحليل التحديات التي تواجهها وضوابط تأهيلها. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الاستقرائي والمنهج الاستنباطي. ومن نتائج الدراسة أن الشريعة الإسلامية لا تميز بين الرجال والنساء في طلب العلم أو ممارسة الفتوى، وإنما تعتمد الكفاءة العلمية معيارًا أساسيًا. وأوصت الدراسة بضرورة تعزيز برامج تعليم المرأة في العلوم الشرعية والفقهية، وإبراز النماذج النسائية التاريخية كنماذج يُحتذى بها. كما دعت إلى تكثيف الجهود المؤسسية لتأهيل النساء المفتيات، وإنشاء وحدات بحثية متخصصة لدعم دور المرأة في الإفتاء. وأكدت أهمية تغيير الصور النمطية حول دور المرأة الديني عبر وسائل الإعلام، وتطوير برامج تدريبية باستخدام التكنولوجيا الحديثة لدعم تأهيل النساء المفتيات بما يتناسب مع القضايا المعاصرة.
This study aims to examine the issue of enabling women to issue fatwas, focusing on the ruling, conditions, regulations, challenges, and its impact on achieving intellectual security through a contemporary jurisprudential perspective that combines legal foundation and practical analysis. The study is divided into four sections, followed by a conclusion. The first section addresses the basic concepts of the study, including the definition of fatwa, intellectual security, and women's empowerment. The second section reviews the historical role of women as fatwa issuers and their impact on promoting intellectual security through pioneering historical examples. The third section focuses on the seriousness of fatwas and their conditions, examining the requirement of male gender for a woman's eligibility to issue fatwas. Lastly, the fourth section explores the role of religious institutions in enabling women to issue fatwas, analyzing the challenges they face and the regulations for their qualification. The study relied on descriptive, analytical, inductive, and deductive methodologies. The study's findings indicate that Islamic law does not distinguish between men and women in seeking knowledge or issuing fatwas, with academic competence being the primary criterion. The study recommends enhancing educational programs for women in Islamic jurisprudence and law, showcasing historical female role models as examples to follow. It also calls for strengthening institutional efforts to qualify female muftis, establishing specialized research units to support women’s roles in fatwa issuance, and promoting a shift in media portrayals of women’s religious roles. Furthermore, it emphasizes the development of training programs using modern technology to support the qualification of female muftis in line with contemporary issues.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية