نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم أصول الفقه – كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ – جامعة الأزهر – مصر
10.21608/fica.2024.459279
المستخلص
إليك أيها القارئ الكريم مقدمة سلسة حقيقية وهي أن الشريعة الإسلامية إنما وضعت من قبل الخالق سبحانه وتعالى لمصالح العباد في الدنيا والآخرة معًا، وهذه دعوى تحتاج إلى إقامة الدليل عليها من ناحية الصحة ومن ناحية الفساد، ولما كان من الضروري في علم أصول الفقه إثبات العلل للأحكام الشرعية أثبت ذلك بناءً على أن العلل بمعنى العلامات المعرِّفة أنها إنما وضعت لمصالح العباد، وهذا الاستقرار لا ينازع فيه أي عالم من علماء أصول الفقه ولا من غيرهم .
ويصدق هذا ويؤكده قوله تبارك وتعالى في مواطن كثيرة من كتابه الكريم منها على سبيل المثال لا الحصر قوله تعالى في بعثة الرسل وهو الأصل: ] رُسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ [ ، وقال في الصيام: ]كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ[ ، وفي الصلاة قال: ] إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ[ ، وفي الجهاد قال: ] أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا [ الآية، والمقصود من هذا كله التنبيه، وإذا دل الاستقراء على هذا وكان في مثل هذه القضية مفيدًا للعلم، فنحن تبعًا لذلك نقطع بأن الأمر مستمر في تفاصيل الشريعة، ومن هذه الجملة ثبت القياس والاجتهاد فليجر على مقتضاه ويبقى البحث في كون ذلك واجبًا أو غير واجب موكولاً إلى علمه سبحانه وتعالى، ومن هنا يتبين لنا جليًا أن تكاليف الشريعة الإسلامية ترجع إلى حفظ مقاصدها في الخلق، وهذه المقاصد هي أفراد المصلحة التي عنونت بها بحثي هذا.
Here, dear reader, is a true, smooth introduction, which is that Islamic law was established by the Creator, Glory be to Him, for the interests of the servants in this world and the hereafter together. This is a claim that requires proof to be established for it from the aspect of validity and from the aspect of corruption. Since it is necessary in the science of the principles of jurisprudence to prove the causes of the legal rulings, this is proven based on the fact that the causes, in the sense of the identifying signs, are established for the interests of the servants. This stability is not disputed by any scholar of the principles of jurisprudence or others.This is confirmed and confirmed by the words of Allah the Most High in many places in His Noble Book, including, but not limited to, His words regarding the mission of the Messengers, which is the original: “Messengers, bringing good tidings and warning, so that mankind will have no argument against Allah after the messengers.” He said regarding fasting: “Fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you.” He said regarding prayer: “Indeed, prayer prohibits immorality and wrongdoing.” He said regarding jihad: “Permission to fight is given to those who are being fought because they were wronged.” The verse, and the purpose of all this is to alert, and if induction indicates this and is useful for knowledge in such a case, then we accordingly conclude that the matter continues in the details of the Sharia, and from this sentence, analogy and ijtihad are proven, so let it be conducted according to its requirements and the research on whether that is obligatory or not remains entrusted to His knowledge, glory be to Him, and from here it becomes clear to us that the obligations of Islamic Sharia go back to preserving its objectives in creation, and these objectives are the individuals of the interest with which I titled this research.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية