أساليب ووسائل جودة التعليم دراسة تأصيلية من خلال السنة النبوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين بالمنوفية - جامعة الأزهر

المستخلص

موضوع البحث: أساليب ووسائل جودة التعليم, دراسة تأصيلية من خلال السنة النبوية.
لقد شهد ميدان التعليم مؤخرا تقدما واضحا في الکشف عن أساليب ووسائل جودة التعليم, ولما کان لعلماء الغرب في الآونة الأخيرة, المبادرة في هذا المجال, فأبدعوا في ضع تلک المناهج, أردت التأصيل لتلک الوسائل والأساليب من خلال السنة النبوية؛ لأبين أن السنة النبوية حافلة بتلک الأساليب والوسائل منذ أکثر من أربعة عشر قرناً, فنبينا (r) هو المعلم الأول لهذه الأمة, الذي علَّم وربَّى صحابته فکانوا خير طلاب لخير معلم, ومن تتبع سيرته وسنته (r) عرف أن طلاب المدرسة النبوية هم أفضل جيل عرفته البشرية, کيف لا ومعلمهم ومربيهم هو خير معلم, وهو خاتم النبيين والمرسلين, ولقد أدى النبي (r) تلک الرسالة خير أداء بأفضل أساليب, وأحسن وسائل؛ لذا وجب علينا أن ننظر في سنته لنتعرف أساليبه التربوية ووسائله التعليمية.


Research Summary
Subject of research: methods and means of education quality, a thorough study through the Prophetic Sunnah.
The field of education has recently witnessed clear progress in the detection of the methods and means of education quality, and since the scholars of the West have recently taken the initiative in this field, they have created and regulated these curricula. I wanted to refer to these means and methods through the Prophetic Sunnah; to show that the Prophetic Sunnah is full of these methods and means for more than fourteen centuries. The Prophet (PBUH) is the first teacher who taught and raised his companions who were the best students for the best teacher and  who followed his biography and his Sunnah knew that the students of the Prophet's school are the best generation known to mankind, how not the Prophet (PBUH) is their teacher,  the best teacher, a seal of the prophets and messengers, The Prophet did the best to perform that message by the best methods, and the best means; so we must observe his sunnah to know his methods of education and educational means.

الموضوعات الرئيسية