أحکام الوصية بالمنافع دراسة فقهية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون بطنطا - جامعة الأزهر

المستخلص

إن الله سبحانه وتعالى لم يترک عباده مهملين ينظمون حياتهم بأنفسهم على مقتضى أفکارهم ، ونظريات عقولهم بل شرع لهم دستورا شاملا ، وأمرهم أن يسيروا عليه في معاملاتهم ، وجميع شئون حياتهم لا يعتريه نقص ، ولا تشوبه أي شائبة ، فما من مجتمع يتخذه منهجا في حياته ، ويطبقه في معاملاته ، إلا کانت له العزة ، والقوة ، والخير ، والسعادة في الدارين
فالواجب على المسلم أن يوصي بما عليه من دَينٍ لله، ولعباده، أو ما عليه من واجب يوصي بالخروج منه، کما أن الأفضل له أن يوصي بما يريد الإيصاء به إن کان لديه وفرة من المال وذلک برا بنفسه وبراً بمن يريد الإيصاء لهم من أقربائه من غير الورثة أو من المحتاجين، أو غير ذلک  من وجوه البر الأخرى
ونظرا لما للکلام عن الوصية من أهمية کبيرة فقد أولاها الفقهاء القدامى عنايتهم ، وکذلک العلماء المعاصرون في بحوثهم ، إلا آن جل ما کتب في الوصية ينصرف إلى الوصية بالأعيان باعتبار أنها أغلب ما يتم الإيصاء به ، والوصية کما تکون  بالأعيان فإنها تکون أيضا بالمنافع ، وهذه الأخيرة تکلم عنها الفقهاء القدامي في کتبهم ، غير أنني لاحظت عدم وجود بحث علمي مستقل يتکلم عن الوصية بالمنفعة ، ويبرز أحکامها رغم أهميتها إذ أن الوصية بالمنافع لا تختلف عن الوصية بالأعيان ، إلا من جهة نوع الموصى به ، ولذا توکلت على الله عازما على کتابة هذا البحث ، وسميته ( أحکام الوصية بالمنافع ) دراسة فقهية مقارنة ، وتکمن أهمية هذا الموضوع : في أنه يزيل اللبس عن تساؤل يثار عن حکم فيما لو کان ما وصى به الميت منفعة من منافع أعيان ماله ، هل يشرع ذلک أم لا ؟ کما أنه يلقي بظلاله على  نوع من أنواع الوصايا يفتقر إلى معرفة أحکامة حتى يکون المرء على معرفة بما يفعل ، وما يدع ، وإظهارا لقيمة الوصية ، وعظم مکانتها حتى لو تمثل الموصى فيه في منفعة من منافع أعيان الميت ، فلأن يخلف الميت وصية ولو کانت بالمنفعة خيرا له من أن يترک نفسه بلا وصية ، وقد يکون ميسور الحال فيحرم نفسه من عظيم الثواب .
Abstract :
God Almighty did not leave his slaves neglected organize their own lives on the basis of their ideas and theories of their minds, but proceeded to a comprehensive constitution, and ordered them to walk in their dealings, and all the affairs of their lives is not deficient, and is not flawed, no society takes a curriculum in his life, And applied in his transactions, but had the pride, strength, goodness, and happiness in the two homes
It is also obligatory for a Muslim to recommend what he has to do with the religion of Allaah, his slaves, or what he has to do. It is better for him to recommend what he wants to recommend if he has an abundance of money by himself and by people who want to preach to them from his relatives The heirs, the needy, or other land
In view of the great importance of the commandment on the commandment, the ancient jurists, as well as the contemporary scholars, have taken care of them. However, most of what is written in the commandment goes out to the commandment with the eyes, considering that most of what is recommended is the commandment. I have noticed that there is no independent scientific research that speaks of the commandment of benefit, and highlights its rulings, despite their importance. The commandment of the benefits is no different from the commandment in the eyes except from the recommended type. Therefore, I have entrusted to God the intention to write this research. , And his name (the provisions of the will of Ba Benefits) study of doctrinal comparison, lies the importance of this topic: that it eliminates confusion about the question arises from the judgment as if what is recommended by the deceased benefit of the benefits of objects money, is prescribed for it or not? It also casts a shadow on a kind of testament that lacks the knowledge of a wise person so that one can know what he is doing and what he claims to be a manifestation of the value of the commandment and the greatness of his position even if the recommended one is to be considered a benefit of the benefits of the deceased. It is for him to leave himself without a will, and may be well-off and deprive himself of great reward.

الموضوعات الرئيسية