المصطلحات النحوية والصرفية ودوره في تيسير تعلم النحو وتعليمه ( من خلال مناهج اللغة العربية في المرحلة الثانوية في المملکة الأردنية الهاشمية).

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

 من خلال إطلالة على مناهج تعليم العربية في المرحلة الثانوية التي يتهيَّأ فيها الطالب لولوج الجامعة لاحظ الباحث خللاً بنيويَّاً في هذه المناهج ، يتمثل في خلوها من تفقيه الطالب بالمصطلح النحوي ، ولما للمصطلحات من دور عظيم في نقل المعارف العلمية من المعلمين إلى المتعلمين ، بوصفها - أي المصطلحات-  أوعية خاصة للفکر ،تحمل دلالات تستغرق الحدود، وتلم شعث الخلاف ، وتثبِّت الدلالة بالتواضع عليها من لدن أهل العلم والاختصاص، فإنها تصنع المجال الحيوي المشترک الذي يضبط العلاقة بين المعلم والمتعلم .
ومن أجل ذلک فقد جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على العوار ، وتجمع المفاهيم النحوية ، وتؤطرها في حدود ترفع اللبس بينها وبين مصطلحات أخرى متماسة معها؛ کي لا تظل العملية التعليمية خارج شرطها الموضوعي، تسبح في بحر من الضباب، لا يسمح بامتداد الرؤية أبعد من اللحظة التعليمية الراهنة، فبغياب التفقيه والتبصير بالمصطلح النحوي تنعدم السدود التي تمنع الانزياح والتداخل بين المسائل النحوية حتى مع وجود الحرکة الإعرابية، لاسيما في المفردات التي تشترک في تلک الحرکة تحت باب واحد کالمرفوعات والمنصوبات والمجرورات والتوابع، الأمر الذي يؤدي إلى اضطراب الصورة الإعرابية للکلمة في ظل ما ينشأ في ذهن المتعلم من تنازع واشتباک بين احتمالات إعرابية لا تفض بينها إلا مصطلحات حديَّة واضحة المعالم.
الکلمات المفتاحية: فقه،  مصطلح،  نحو،  صرف.


 
Abstract
Jurisprudence terms syntactic and morphological and its role in facilitating the learning and teaching as through the Arabic language curricula at the secondary level in the Hashemite Kingdom of Jordan
 
Through the views of the Arab education curricula at the secondary level where students preparing to enter the university, the researcher noted an imbalance structurally in this curriculum, it is free of teaching student the term grammar, and what the terms of a great role in the transfer in the scientific knowledge from teachers to learners These terms are considered as thinking tools, carrying connotations out of the borders, and afflict the dispute, and demonstrate the significance humbled them from the presence of scholars and specialists, they made common vital area which adjusts the relationship between the teacher and the learner. 
To this end the study came to shed light on anaphylaxis, rafting grammatical concepts, and regulated by the limits of flying the confusion between them and the other terms contiguous with it, so that the educational process outside the substantive condition does not remain, swim in a sea of ​​fog, are not allowed along the vision beyond the educational moment current, Absent teaching and glances the term grammar lacking dams that prevent displacement and overlap between grammatical issues even with a syntactic movement, particularly in the vocabulary that participate in that movement under one door such as almrfoat and Mouncobat and Prepositional and disciples, which leads to the picture syntactic word disorder in light of what arises in the mind of the learner of conflict and clash between inflectional possibilities, including but not unsealed marginal terms clearly defined.
Key words: term, jurisprudence,  syntax,  morphology.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية