نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
أستاذ ورئيس قسم الحديث وعلومه بكلية «الدراسات الإسلامية والعربية» للبنات بكفر الشيخ
المستخلص
البعد الإنساني في السنة المطهرة «حديث بريرة أنموذجًا»
إبراهيم السعيد إبراهيم خليل
قسم الحديث وعلومه بكلية «الدراسات الإسلامية والعربية» للبنات بكفر الشيخ
الملخص:
فقد حفلت السنة النبوية المطهرة بالمواقف الإنسانية والقيم الحضارية، بحيث تستطيع أن تبرهن على أن الحضارة الإنسانية بلغت ذروتها في ظل تعاليم الشرع الحنيف، وهذا البعدُ الإنسانيّ: ما هو إلا الأخلاق الحسنة، وفعل الخير، والحض عليه، ونبذ الشرّ، والتنفير منه. وتلك مقومات الحضارة.
ومن أعظم الشواهد على ذلك: حديث بريرة بنت صفوان، مولاة أم المؤمنين عائشة ڤ، وكانت متزوِّجَةً من عبدٍ لأبي أحمد بن جحش يُدعى «مغيثًا». وقد تناولتُه تخريجا وتعليقا عليه، وبيانا للبعد الإنساني فيه من عدة جوانب، منها:
الأول: عناية رسول الله ﷺ بالأرِقَّاء والخَدَم؛ حيث عَمِلت عائشة ڤ على تخليص بريرة من الرِّقِّ، وأقرَّها رسول الله ﷺ على ذلك.
الثاني: رعاية النبيُّ ﷺ لضعفاء المجتمع، فقد كان يبجحهم إلى أنفسهم، ويرفع شأنهم بين أصحابه.
الثالث: أن المسلم ينبغي أن يَكونَ فردًا في جماعةٍ، يهتمُّ بأمورِهم، ويحْرِصُ على مشارَكَتِهم أفراحَهم وأتراحَهُم، وهذا الَّذِي جَعلَ النَّبِيَّ ﷺ يشغل نفسه وفكرَه بأمر محبوبَينِ، ليسا حرَّين، بل عبدين!
الرابع: الحرص على إدخال السرور على قلب المؤمن وغيره، ما أمكن، كما قصد
النبي ﷺ ذلك لمغيثٍ ﭬ بعد أن رَقَّ لحاله.
الخامس: احترام الإسلام لخُصُوصِيَّاتِ الناسِ، وعدم اقْتِحَامِهَا من أيِّ أحد كان، وذلك أنه لم يُجْبِر بريرة على البقاء مع مغيث، مع أنها أمة، وليست حُرَّة! ومقامه ﷺ لا يعدله مقام.
السادس: دعوة الإسلام إلى المشاركة في إِنْفَاذِ المصالح العامَّة والخاصَّة للناس، بما يَكْفُلُ لهم حياةً كريمةً، وَنَدْبُه إلى الشفاعة في قضاء حاجاتِ المحتاجين، كما شفعَ لمغيث عند بريرة.
وجوانب أخرى تُبْرِزُ البعد الإنساني والقيم الحضارية في السنة النبوية، من خلال هذا الحديث.
وتفصيلات هذه الجوانب وغيرها، نجدها - بعون الله - مبثوثة في هذا البحث، مع ذكر أدلتها، وشرحها شرحا يَفِي الغرض المقصود منها إن شاء الله.
الكلمات المفتاحية : البعد – الإنساني – السنة – المطهرة – بريرة.
The Human Dimension in the Purified Sunnah: “Barira’s Hadith as a Model”
Ibrahim Al-Saeed Ibrahim Khalil
Department of Hadith and its Sciences at the Faculty of “Islamic and Arabic Studies” for Girls in Kafr El-Sheikh
Abstract :
The purified Sunnah of the Prophet is full of human attitudes and civilized values, so that it can prove that human civilization reached its climax under the teachings of the true Sharia, and this human dimension: it is nothing but good morals, doing good, exhorting it, rejecting evil, and alienating it. Those are the foundations of civilization.
Among the greatest evidences for that is the hadith of Barira bint Safwan, the slave of the Mother of the Believers Aisha, and she was married to a slave of Abu Ahmad bin Jahsh called “Mugheeth”. I dealt with it as a graduation and commentary on it, and a statement of the human dimension in it from several aspects, including:
The first: the care of the Messenger of God, peace and blessings be upon him, for slaves and servants; Where Aisha V worked to free Barira from slavery, and the Messenger of God, peace be upon him, approved of that.
The second: The Prophet, peace and blessings be upon him, cared for the weak in society, for he used to brag about themselves and raise their status among his companions.
The third: that a Muslim should be an individual in a group, taking care of their affairs, and keen to share their joys and sorrows, and this is what made the Prophet, peace and blessings be upon him, occupy himself and his mind with the matter of two loved ones, who are not free, but slaves!
Fourth: Be careful to bring joy to the heart of the believer and others, as much as possible, as the Prophet, peace and blessings be upon him, intended that for Moghith ﭬ after he softened his condition.
Fifth: Islam respects people’s privacy, and does not invade it from anyone whatsoever, because it did not force Barira to stay with Mughith, even though she is a nation, not free! And his position, peace be upon him, is not equal to him.
Sixth: The call of Islam to participate in the implementation of the public and private interests of the people, in a manner that guarantees them a dignified life, and inviting it to intercession in meeting the needs of the needy, as it interceded for Mughith with Barira.
And other aspects highlight the human dimension and civilized values in the Prophet's Sunnah, through this hadith.
The details of these and other aspects, we find - with God's help - are transmitted in this research, with mentioning their evidence, and explaining them with an explanation that fulfills their intended purpose, God willing.
Keywords: Dimension - Human - Sunnah - Purified - Barira.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية