الفرق بين الانعكاسية الذاتية وبنية ما وراء القص: قراءة في رواية الإسماعيلي لعبد الواحد الأنصاري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص الأدب المقارن، قسم اللغة العربية، جامعة طيبة - السعودية

المستخلص

تتناول الدراسة تحليل رواية الإسماعيلي للكاتب عبد الواحد الأنصاري في ضوء نظرية ما بعد الحداثة في الواقع والعلاقة بينه وبين لغة السرد، بعد تطور الطروحات النقدية البنيوية وما بعد البنيوية واعتبارها أن طرق التعبير التقليدية قاصرة لغوياً عن التعبير عن العالم الخارجي المتناقض. وبالتالي انكفأت الروايات ما بعد الحداثية إلى لغتها وأسرارها وعالمها الداخلي للتعبير عنه بدلاً عن الخارج. وتستفيد الدراسة من تصنيف ليندا هتشون Linda Hutcheon للانعكاس الذاتي وآليات تمظهره في النصوص، مع التركيز على إبراز الفرق الدقيق بين مفهوم الانعكاسية ومصطلح ما وراء القص. وتلتزم الدراسة في الجزء التطبيقي بمنهج التحليل الوصفي الفني لمستويات ما وراء القص في رواية الإسماعيلي. وتجادل الدراسة بأن همّ الروائي/ الصحفي الأنصاري كان تعليمياً قصدياً لطرح رؤاه النقدية من وراء حجاب تقنية ما وراء القص لينجو من أي لوم في الساحة النقدية التي اقتحمها النص.
The study deals with the analysis of the novel "al-ismaili" by "abdul wahed al-ansari" in light of the post-modern theory of reality and the relationship between it and the language of narrative, after the development of structuralist and post-structuralist critical propositions and the consideration that traditional methods of expression are linguistically incomplete in expressing the contradictory external world. Consequently, postmodern novels turned to their language, secrets, and inner world for such expression rather than the outside world. The study benefits from linda hutcheon's classification of self-reflection, its forms, and the mechanisms of its manifestations in texts, with a focus on highlighting the difference between the concept of reflexivity and the term "meta-narrative". In the applied part, the study adheres to the method of technical descriptive analysis of the levels of meta-narrative in "al-ismaili’s" novel, within which worlds that are similar but at the same time different from each other were created. Although they reflect each other, they are not a one-to-one reflection or of external reality. These worlds were represented by the implicit world of the author, the world of narrative text, and the world of the external recipient. The study argues that the concern of the novelist/journalist "al-ansari" was intentionally designed to be educational so that it my present his critical visions from behind the veil of the meta-narrative to escape any criticism from the critical arena that the text had invaded.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية