الاقتداء أهميته وآثاره في القرآن الكريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

التفسير وعلوم القرآن, قسم الدراسات الإسلامية, الكلية الجامعية, القنفذة جامعة أم القرى . السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة لمعالجة موضوع : ( الاقتداء أهميته وآثاره ) ولتحقيق هذا الهدف استخدمت منهج الجمع والاستقراء والتحليل ، وقسمت البحث إلى مقدمة وست مباحث وخاتمة شملت الحديث عن تعريف القدوة وبيان أهميتها وأقسامها وأصولها ونتائجها وثمارها ، وقد خلصت الدراسة للنتائج التالية : 1 / تأتي معاني كل من القدوة والأسوة بمعنى واحد أو متقارب ، وهو موافقة الغير في فعله ، أو الإتباع في الأقوال والأفعال مع تميز المقتدى به . 2 / يعتبر موضوع القدوة أصل كبير في التأسي برسول الله صلى الله عليه وسلم في أقواله وأفعاله وأحواله ، مع إمكانية تطبيق الإسلام عملياً ، كما أن للقدوة مكانة كبيرة في التأثير والإصلاح والتقويم للفرد والمجتمع وعلى مستوى الأمة . 3 / القدوة المطلقة تكون فيمن أودع الله فيهم الكمال الإنساني وهم الرسل عليهم الصلاة والسلام ، أما المقيدة فهي في غير الأنبياء والرسل عليهم الصلاة والسلام بضوابط . 4 / تقوم القدوة على أسس ومرتكزات هي خلاصة دين الإسلام والتي يتوافق فيها القول والعمل علمياً ؛ من الإيمان بالله تعالى والاستقامة على دينه وحسن الخلق إلى غير ذلك مما له صلة بالالتزام بالدين الإسلامي القويم . 5 / القدوة الحسنة تؤدي إلى أحسن النتائج للمجتمعات في الدنيا والآخرة ، على العكس من القدوة السيئة والتي تؤدي إلى أسوأ المخاطر في الدارين .
This research is concerned with studying the topic of Leading by Example and   imitation, its importance and effects - an objective study, to clarify what is Leading by Example and imitation and what topics fall within it that represent the message of Islam and its practical image in various fields of life, the issue needs to be studied to benefit from it in highlighting the idealism of Islam in reform and correction and crowding out bad role models, I followed the method of collection, analysis and deduction and illation, and its tool is to collect what was said in the verses related to the subject, By simplifying it into six sections, including the definition of imitation, its importance, its divisions, its origins, and its effects, to reach the research objectives of showing the Qur’an approach in setting a good example, its positives, the bad example and its negativity, and to contribute to competing with them with good examples to contribute to a more distinguished role in the fields of life, the study concludes with many results: In defining the example that it and the imitation come in one sense or close in order to expand compliance from the Messenger, may God bless him and grant him peace, to the Messengers, peace be upon them and the righteous, to create generations, and in the importance it gives others the ability to apply and spread Islam with reform and correction, the Prophet became a model for embodying the Qur’an a practical reality in his life, as well as the messengers for their adherence to God, in the sections of exampling, the messengers are emulated in what they unanimously agreed on of the fundamentals of religion, just as others are emulated, with restrictions, including steadfastness on monotheism and distancing from polytheism and love for the Sunnah because of the possibility that their actions are due to human weakness or an Ijtihadist error, and among the principles of example is that it is based on faith in God, good manners, integrity in religion, and conformity to the saying to work with its emphasis on the right of scholars and those who follow them, In the effects of example, good deeds have good results that contribute to the elevation of societies in this world and in the hereafter, in contrast to bad deeds that lead to worse outcomes in this world and the hereafter. The great effect of setting a good example is the greatness of its approach and its purity; these results were reflected in the demonstration of Islam’s vision of the integrated process of the research topic, which will contribute to addressing the weakness and shortcomings of the Islamic nation and its renaissance. Through these results, I recommend a number of important recommendations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية