الشيخ محمود شلتوت ومنهجه في التفسير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القرآن، كلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

كان الشيخ محمود شلتوت في طليعة المنادين بالتجديد والإصلاح في ... الأزهر الشريف، ويعتبر من ألمع طلاب مدرسة الشيخ محمد عبده. وحمل راية الإصلاح والتجديد، وطالب بإعادة النظر في مناهج الأزهر وكتبه مثلما تعبر هذه الكتب والمناهج عن النهضة الحديثة. ومن هنا أردت أن أسلط الضوء على منهجه في التفسير، والذي يظهر من خلاله ملامح تجديده في تفسير القرآن الكريم، وتأثيره على رواد مدرسة التجديد والتجديد الإمام محمد عبده، وتلميذه الجليل الإمام. محمد مصطفى المراغي والمنهج المستخدم في البحث هو الوصفي والتحليلي. يهدف البحث إلى: بيان منهج التجديد في التفسير عند الإمام محمود شلتوت من حيث بيان منهجه الذي قبله في تفسير القرآن الكريم، وشرح بصماته الأزهر على تفسير القرآن الكريم. القرآن الكريم. ومن أهم نتائج البحث: بيان جهود أئمة الأزهر وعلمائه في النهوض بتفسير القرآن الكريم وتجديده هذا، وبدأ الباحث بالتعريف بالشيخ الإمام محمود شلتوت؛ من أين: ولادته ونشأته وحياته العلمية، والوظائف التي شغلها، ومؤلفاته، ووفاته. ثم تحدث عن أسس منهج الإمام محمود شلتوت في تفسير القرآن، وهي... كما يلي: إبراز هدي القرآن الكريم، النظرة الشاملة للقرآن في الموضوع الواحد، و تفسير الوحدة الموضوعية للسورة القرآنية، غياب التفسير على بني إسرائيل والموضوعات، تفسير يختلف عن النظريات العلمية الحديثة والاختلافات الطائفية، إبراز خصائص النظم القرآنية، التعليق فيما يستحق التصحيح من آراء المفسرين، والترجيح بين أقوالهم، وتضييق نطاق بيان النسخ، والتركيز على مسائل القرآن الكريم فيما ليس فيه نص قاطع. ، التوقف في تفسير القصص القرآنية عندما ورد في القرآن الكريم، مع الإيمان بحقيقته، دون تفسير أو خيال أو تفصيل موثق للإسرائيليين والرعايا
Sheikh Mahmoud Shaltout was at the forefront of calling for renewal and reform in Al-Azhar Al-Sharif, and he is considered one of the most brilliant students of Sheikh Muhammad Abdou School. He carried the banner of reform and renewal, and demanded a review of Al-Azhar’s curricula and books, just as these books and curricula express the modern renaissance. Hence, I wanted to shed light on his approach to interpretation, through which he shows the features of his innovation in interpreting the Holy Qur’an, and his influence on the pioneers of the school of renewal and renewal, Imam Muhammad Abduh, and his venerable student, the Imam. Muhammad Mustafa Al-Maraghi The method used in the research is descriptive and analytical. The research aims to: Explain the approach of renewal in interpretation according to Imam Mahmoud Shaltout in terms of explaining his previous approach in interpreting the Holy Qur’an, and explaining Al-Azhar’s imprint on the interpretation of the Holy Qur’an. The Holy Quran. Among the most important results of the research: an explanation of the efforts of the imams of Al-Azhar and its scholars in advancing the interpretation and renewal of the Holy Qur’an. The researcher began by introducing Sheikh Imam Mahmoud Shaltut; From where: his birth, upbringing, academic life, jobs he held, his writings, and death. Then he talked about the foundations of Imam Mahmoud Shaltut’s approach to interpreting the Qur’an, which are as follows: highlighting the guidance of the Holy Qur’an, the comprehensive view of the Qur’an in one subject, and interpreting the thematic unity of the Qur’anic surah, the absence of interpretation on the Children of Israel and the topics, an interpretation that differs from scientific theories. Modernity and sectarian differences, highlighting the characteristics of the Qur’anic systems, commenting on the opinions of commentators that deserve correction, weighing between their statements, narrowing the scope of explaining abrogation, and focusing on issues of the Holy Qur’an where there is no conclusive text. Stopping in the interpretation of Quranic stories when they are mentioned in the Holy Qur’an, while believing in their truth, without interpretation, imagination, or documented detail for the Israelis and citizens.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية