الرِّدةُ وأحكامُها في الفقه الإسلامي دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه - قسم الدراسات الإسلامية - كلية الآداب والعلوم الإنسانية - جامعة طيبة – السعودية

المستخلص

من المعلوم أن الشريعة جاءت لرعاية مصالح المكلفين في معاشهم ومعادهم، وأن أعلى مراتب الضروريات وأكملها هو الدين، لذلك كان حفظه من أعظم المقاصد الشرعية، ومن أجل حفظ الدين ورعايته شرع الله عز وجل حد الردة، فلا يُكره أحد بالدخول في الدين، وإذا دخله برغبته واختياره، فلا يجوز له الخروج منه، خصوصاً وأننا في بلاد الحرمين الشريفين نعتمد الشريعة قيماً وسلوكاً ومنهجاً، وقد أردت من خلال هذا البحث أن أنبه على خطورة هذا الأمر، وأوضح بعض الأحكام المتعلقة بالردة، في بحث سميته، "الردة وأحكامها في الفقه الإسلامي: دارسة مقارنة"، وذلك لأن الحاجة ماسة إلى معرفة أحكام الردة، والوقوف على عقوبتها، حتى يرتدع كل من تسول له نفسه ترك هذا الدين، أو العبث بشعائره وأحكامه. وقد اشتمل هذا البحث على: مقدمة، وثلاثة مباحث، وخاتمة، أما المقدمة فتشتمل على الافتتاح بما يناسب، وأهمية الموضوع وسبب اختياره، والدراسات السابقة، ومشكلة البحث، ومنهجه وخطته، والمبحث الأول: تناولت فيه تعريف الردة في اللغة وفي اصطلاح الفقهاء، والمبحث الثاني: تحدثت فيه عن مسألة استتابة المرتد قبل قتله، فحررت النزاع وذكرت سببه، ثم بيّنت الأقوال والأدلة، ورجَّحت ما ظهر رجحانه بالدليل، وأما المبحث الثالث: فقد تناولت فيه مسألة قتل المرتدة، وهل تعامل معاملة الرجل إذا ارتدت"، وأخيراً ... ذيلت البحث بخاتمة، تضمنت أهم النتائج والتوصيات، وقائمة بأهم المصادر والمراجع، وفهرساَ للموضوعات.
It is known that Sharia law came to take care of people's interests in this world and the hereafter, and that the highest and most complete level of necessities is religion. Therefore, preserving it was one of the greatest Sharia goals. In order to preserve and care for religion, God Almighty prescribed the punishment for apostasy. No one is forced to enter into religion, and if he enters it willingly. His choice, it is not permissible for him to depart from it. Especially since we in the land of the Two Holy Mosques adopt Sharia law as values, behavior and method, and through this research I wanted to draw attention to the seriousness of this matter, and to clarify some of the rulings related to apostasy, in a research I called, “Apostasy and its rulings in Islamic jurisprudence: a comparative study,” and that is because the need is urgent. To know the rulings on apostasy, and to understand its punishment, so that anyone who tempts himself to leave this religion, or tamper with its rituals and rulings, will be deterred. This study included: an introduction, three sections, and a conclusion. The introduction includes an appropriate opening, the importance of the topic and the reason for its selection, previous studies, the problem of the study, its methodology and plan, the first section: in which I dealt with the definition of apostasy in the language and in the terminology of jurists, and the second section: In it, I talked about the issue of the apostate’s repentance before killing him, so I edited the dispute and mentioned its reason, then I explained the statements and evidence, and gave preference to what appeared to be more likely based on the evidence. As for the third section: in it I addressed the issue of killing the apostate, and whether she should be treated like a man if she apostatizes, and finally... then I concluded The research concluded with a conclusion, which included the most important results and recommendations, a list of the most important sources and references, and an index of topics.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية