عقوبة جريمة قتل الغيلة بين القصاص و الحد من منظور الفقه الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات – كفر الشيخ - جامعة الأزهر – مصر

المستخلص

فى بحثنا الموسوم (عقوبة جريمة قتل الغيلة بين القصاص و الحد من منظور الفقه الإسلامي  ) بينت ماهية الجريمة ، و العقوبة ، والحد ، والتعزير ، والقتل ، عند علماء اللغة العربية واصطلاح الفقهاء ، والغرض من العقوبة ، ثم تناولت حقيقة قتل الغيلة عند الفقهاء ، ثم عرضت لبيان كلمة الفقهاء في عقوبة القاتل غيلة بين كونها حدا أو قصاصا ، فذهب جمهور الفقهاء إلى أن قتل الغيلة كسائر أنواع القتل العمد العدوان ، وذهب آخرون إلى أن عقوبة القاتل غيلة القتلُ حدا ، فلا عفو فيه لا للسلطان ولا لأولياء المقتول ، وبينت سبب الاختلاف بينهم ، وأدلة كل قول ووجه الدلالة ، والمناقشة ، وانتهيت إلى أن عقوبة جريمة قتل الغيلة الحد لا القصاص هو المختار مع بيان أسباب الاختيار .
In our research tagged (Punishment for the crime of killing the ghoul, between retaliation and punishment from the perspective of Islamic jurisprudence), I showed the nature of the crime, the punishment, the limit, the punishment, and the killing, according to the scholars of the Arabic language and the terminology of the jurists, and the purpose of the punishment, and then dealt with the fact of killing the ghoul according to the jurists, then To clarify the word of the jurists in the punishment of the murderer was presented by means of punishment between being a hadd punishment or retribution, so the majority of the jurists held that killing by means of violence is like all other types of premeditated killing and aggression, and others held that the punishment of the murderer is the killing of a death penalty, so there is no pardon in it neither for the ruler nor for the guardians of the murdered, and I explained the reason for the difference between them And the evidence of each saying and the face of the evidence, and the discussion, and I concluded that the punishment for the crime of killing the ghoul is the hadd punishment, not retaliation, which is the chosen one, with an explanation of the reasons for the choice.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية