الصُّوَرُ الفَنِّيَةُ " في کتاب " المنتقى من المجاراة والمجازاة" " لصلاح الدين خليل بن أيبک الصفديّ المتوفى سنة 764هـ" "انتقاء" شرف الدين محمد الزرعيّ المتوفى 779هـ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد - کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات - کفر الشيخ – جامعة الأزهر – مصر

المستخلص

المُلَخَّصُ :              
يتناول هذا البحث "الصور الفنية" في کتاب "المنتقى من المجاراة والمجازاة" " لصلاح الدين الصفدي"، انتقاء "شرف الدين الزرعي" قصدتُ فيه ونشدتُ إبراز الجمال الفني الذي رسمه الشعراء في أشعارهم، وعوالم خيالهم، من خلال صورهم الفنية المبثوثة في ثنايا هذا الکتاب: ما بين صور منفردة لبعض الشعراء، وأخرى مشترکة بين شاعرين عن طريق "المجاراة والمجازاة" التي تکون بينهما، يتعاونان معًا في رسم صورة من نسيجيهما. ولقد کان هدفي من خلال فصول هذا البحث ومباحثه أن أتوقف بعين الذوق – من خلال موضوعات فصوله – عند جماليات الصورة فيه – باعتبارها لباب الفن ومنتهى الإبداع -، وکيف حملتْ بکل طاقاتها الشعورية والانفعالية مراد الشاعر، وعبرت عن قصده؛ حينما تقاصرت کل ألوان التعابير عن الوفاء بمراد، أو تحقيق غاياته... ساعتها هبطت تلک الصورة من محلها الأرفع؛ لتصور وتعبر، وتشخص وتجسم، وتحمل الغاية وما وراء الغاية.
Abstract :
This research deals with the "artistic images" in the book "The Selection of Matching and Rewarding" by Salah al-Din al-Safadi, the selection of "Sharaf al-Din al-Zari'i", in which I intended and sought to highlight the artistic beauty drawn by poets in their poems, and the worlds of their imagination, through their artistic images transmitted within this The book: Between individual images of some poets, and shared images between two poets through the “match and reward” that are between them, they cooperate together in drawing a picture of their two textures. And my goal, through the chapters and discussions of this research, was to stop with taste - through the topics of its chapters - at the aesthetics of the image in it - as it is the core of art and the ultimate creativity - and how it carried with all its emotional and emotional energies the poet’s desire, and expressed his intention; When all kinds of expressions fell short of fulfilling what he wanted, or achieving his goals... then that image fell from its loftiest place; To visualize and express, personify and embody, and carry the purpose and what is beyond the end.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية