العمرة المکية ( تکرار العمرة من مکة ) دراسة فقهية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه – کلية العلوم والدراسات الانسانية بحوطة سدير – المجمعة – السعودية .

المستخلص

الملخص:
يدور البحث حول مسألة اشتدت وطئة الخلاف فيها قديما وحديثا ، خاصة في من يتصدى للفتيا واجابة الحجاج والعمار ، ومن أکثرها شيوعا على ألسنتهم ( تکرار العمرة في سفر واحد ) وذلک بعد أن يفرغ من عمرته التي قدم من أجلها إما عن أبيه أو أمه أو غيرهم ، وهذه المسألة عرفت عند الفقهاء وخاصة المتأخرين بالعمرة المکية لأنه يحرم لها من مکة من "الحل" فلذلک نسبت لها فيقال (العمرة المکية) ثم إن هذه المسألة ليس لها خلفية سلفية عن صدر هذه الأمة من الصحابة والتابعين لهم بإحسان إلا ما ورد من قضية عينية خاصة بأم المؤمنين عائشة رضي الله عنها لما حبسها عذرها (عادة النساء) عن الطواف ، حتى صارت قارنة بأمر الرسول، فحزنت لذلک ، وسألت الرسول صلى الله عليه وسلم أن يعمرها بعد الحج ، فأمر أخاها عبدالرحمن أن يعمرها من التنعيم ، وهو أقرب الحل للحرم ، وأما غيرها فلم ينقل عن الصحابة وأمهات المؤمنين أنه کرر العمرة في سفر واحد ، وکذلک لم يفعله عليه الصلاة والسلام على هذا الوجه ، وعليه درج عمل أئمة المسلمين ، حتى إذا ما تيسرت وسائل النقل وأسباب التواصل في هذا الزمان ، توسع الناس في هذه وکثرت استفتاءاتهم فيها ، وصار المفتون إما مجيز على الاطلاق ، وإما لا يراها على الاطلاق لعدم وضوح النص فيها ، وتوسط آخرون وجعلوا جواز تکرار العمرة في حدود معينة جمعاً بين الاتجاهين وهو ما يميل اليه الباحث .
Abstract:
The research revolves around a controversial issue ranging from  the past to the present, namely repeating the Umrah in one travel after completing the first Umrah, either on behalf of his father, mother, or others. The Islamic Scholars, especially the contemporary, know this issue by the Meccan Umrah because pilgrims make Ihram (the sacred state a pilgrim must enter before carrying out the rites of Hajj and Umrah) from the outskirts of Mecca. This issue does not have a foregone background in the nation of good friends and followers except in the case of the Mother of the Faithful, Aisha, may God be pleased with her, when her excuse (monthly bleeding) prevented her from circumambulation so she combines both Umrah and Hajj by the order of the Messenger, may God bless him and grant him peace, so she was saddened by that, and she asked the Messenger, may God bless him and grant him peace, to remake umrah  after the Hajj. Then, he ordered her brother Abd al-Rahman to take her out to the Al-Hil (Arabic: الحل) is the area between the boundaries of the Mawaqit and the boundary of the Haram. Towns and cities such as Jeddah, Khulais, al-Janun and Taneem are all situated within this area). Pilgrims residing in or travelling through al-Hil must enter into a state of Ihram before crossing the boundary of the Haram from  Al-Tana’im, which is the closest Al-Hil to Al-haram. As for others, it was not reported from the companions and the mothers of the believers that they did   repeat the Umrah in one travel, and so did the Messenger, peace and blessings be upon him.  The imams of the Muslims have followed his directions. Because of the development of the means of transportation, people seek fatwa in this issue. A group of the Muftis (Islamic scholar qualified to issue a nonbinding opinion (fatwa) on a point of Islamic law (sharia)) permitted the repetition, another group opposed thoroughly, and another category made it permissible to repeat Umrah within certain limits, combining the two directions, which is the researcher's inclination as well.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية