المنسأ من الأحکام الشرعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية, کلية التربية، جامعة الملک سعود, السعودية

المستخلص

الملخص :
المنسأ هو الحکم الشرعي الذي کان مشروعاً في أول الإسلام نظراً لمصلحة الإسلام، ومراعاة لحال المسلمين، أو کان معلقاً بعلة ثم زال بعد ذلک، ومع أن کثيراً من العلماء يجعلونه من النسخ، إلا أنه يختلف عن النسخ، لأن الحکم لم ينقض کلياً، وإنما کان معلقاً بعلة، فإذا عادت هذه العلة جاز أن يعود الحکم. يهدف البحث إلى يان مفهوم المنسأ، والتفريق بينه وبين النسخ، مع ذکر الاحکام الفقهية المتعلقة بالمنسأ، ثم توضيح الأثر الفقهي المتعلق بالخلاف في اعتبار المنسأ. وقد استعرض البحث عدداً من الأحکام المتعلقة بالمنسأ،  وتبين أن الخلاف في اعتبار المنسأ قد يکون خلافاً في التسمية، وقد يکون الخلاف متعلقاً بالاستدلال، حين يکون الحکم متفقاً عليه، لکن اختلف في الاستدلال عليه بما جاء من هذه الأحکام والنصوص، کما قد يکون خلافاً في النتيجة، يتأثر الحکم باعتبار المنسأ أو الحکم بانها منسوخة. والقول بالمنسأ أقوى اعتباراً من القول بالنسخ، لأن الأصل عدم النسخ، ولأن إعمال الدليل أولى من ترک اعتباره.
Abstract:
Al-mansa is the shariah ruling that was legalized at the beginning of Islam due to the Muslims situation. This ruling was first suspended by a reason and later established. Many scholars count Al-mansa as a form of abrogation, but it is quite different from abrogation, because the ruling was not completely overruled, rather it was suspended by a reason, when this reason is gone, the normal judgment will be established. This research aims at explaining the concept of Al-mansa, and the difference between it and abrogation, likewise explaining the jurisprudential rulings related to Al-mansa, and then clarifying the jurisprudential effect related to the disagreement on considering Al-mansa. This research also mentioned many shariah rulings on Al-mansa. Consequently, it was discovered that difference in views on Al-mansa was related to contrary in naming or may be related to inference; such as when a ruling is agreed upon, but differed in inferring, as it may be related to the final result; such as when a ruling is affected by considering Al=mansa or the ruling as abrogated. Al=mansa is counted stronger than the abrogation (Naskh), because basically, it’s not nullified, likewise application of evidence is more important than leaving its consideration.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية