التفسير البلاغي لقوله -تعالى-: {وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِيرًا وَسَعَةً } [النساء: 100] إلى نهاية الربع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القرآن - کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات- کفر الشيخ - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

الملخص :
فإن الحديث عن بلاغة القرآن حديث عن الأصل الذي تبنى عليه القواعد وترتفع عليه الأعمدة لفهم هذا الکتاب الخالد، وهذا ما دعا الزمخشرى -وهو من هو بلاغة وبيانا- أن يؤکد على أهمية هذا العلم ويجزم بأن طرائق التفسير وحقائقه لا تتم لإنسان إلا بعد وقوفه على علم البلاغة فقال: (لا يتصدى من العلماء أحد لسلوک  طرائق التفسير، ولا يغوص على شيء من تلک الحقائق إلا من قد برع في علمين مختصين بالقرآن، وهما علم المعاني وعلم البيان، وتمهل في ارتيادهما آونة، وتعب في التنقير عنهما أزمنة، وبعثته على تتبع مظانهما همة في معرفة لطائف حجة الله، وحرص على استيضاح معجزة رسول الله، بعد أن يکون آخذًا من سائر العلوم بحظ)
Abstract :
Talking about the rhetoric of the Qur’an is a conversation about the origin on which the rules are built and the columns rise on it to understand this eternal book, and this is what called Zamakhshari - who is a rhetoric and a statement - to emphasize the importance of this science and assert that the methods of interpretation and its facts are not completed for a person until after he has stood knowledge Rhetoric, and he said: (Nobody among the scholars confronts the behavior of the methods of interpretation, and does not dive into any of these facts except for those who have excelled in two sciences specialized in the Qur’an, namely the science of meanings and the science of clarification, and he has been slow in frequenting them at the time, and he is tired in parsing them in times, and his mission is to follow their points. He was eager to know Taif, the argument of God, and he was keen to clarify the miracle of the Messenger of God, after he had taken luck from all other sciences
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية