منهج التشريع الإسلامي في التربية الجنسية قبل سن البلوغ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه - کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات - القاهرة - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

الملخص :
يکتنف مصطلحَ التربية الجنسية وأساليب تطبيقاته کثيرٌ من الغموض والتنازُع عند الباحثين التربويين، والمنشغلين بنواحي الثقافة الجنسيَّة؛ حيث يَحتدم الصِّراع بينهم حول حدود معارِفها العلميَّة، وأساليب إيصالها، والسنِّ المناسبة لعرضها، والجهة المسؤولة عن تقديمها؛ ممَّا جعل من ميدان التربية الجنسيَّة ساحةً خصبة لنشر الأهواء الفکريَّة، والشذوذات السلوکيَّة، وهذا التَّشتُّت الفِکري والسلوکي يَرجع بطبيعة الحال إلى فقدان الثوابت العقديَّة والسلوکيَّة، التي يتمتَّع بها منهج التربية الإسلامية دون غيره؛ حيث جعل من التربية الجنسيَّة ميدانًا ضروريًّا للعبادة، فربط بينها وبين الشعائر التعبديَّة وبعض قضايا الأسرة برباط لا يَنفصم، وألزم المربِّين من کلِّ طبقات المجتمع بإشاعة المعرفة بها، وإذاعتها کأوسع ما يکون، وفي وقتنا الحاضر لم يَعُد الوالدان وحدهما أو حتى المعلِّم من يَمتلک مصدرَ المعلومات وتوجيه السُّلوک، فهناک العديد من المؤسَّسات التي تساهِم اليوم إلى جانب الأسرة والمدرسة في تَشکيل شخصيَّة أبنائنا، وتوجيه سلوکهم، وبثِّ القِيَم في نفوسهم سلبًا أو إيجابًا، وخاصة ما تتيحه وسائل الإعلام والتقنيات الحديثة من معلومات، وتبثه من قِيَم، في کثير من الأحيان يَحکم المربُّون عليها بالسلبيَّة؛ حيث لا تَنسجم مع قِيَمنا وتراثنا الإسلامي، خاصَّة فيما يتعلَّق بالتربية الجنسيَّة ومفهوم العلاقة بين الرجل والمرأةومن هذا المنطلَق، وجب على في هذا البحث أن أبين دور  الأسرة في أن تَعي أهمية تعريف التَّربية الجنسيَّة و أنها لا يقصد بها تعْليم الجنس؛ بل توجيه کلا الجِنْسَين من منظور ديني وأخلاقي نحوَ المسائل الجنسيَّة، والتغيُّرات الجسميَّة التي يتفاجأ بها أبناؤها على حين غفلة، والابتعاد عن التعلُّم الاعتباطي الکيْفي عن طريق أحد أصدِقاء السّوء، أو عن طريق التَّجارب الخاطِئة التي يقع فيها أوْلادنا عندما نبتعِد عنهم کما بينت في هذا البحث الغاية النهائية للتربية الإسلامية ألا وهي تحقيق العبودية لله في حياة الإنسان الفردية والاجتماعية. وبينت أن حد البلوغ خمس عشرة سنة في الجارية والغلام جميعاً ، وهو ما قاله الإمام  أبى يوسف ومحمد والشافعي  وأحمد- رحمهم الله -.  وأنه يجب التفريق بين الصبيان في المضاجع وهم أبناء عشر،  وقيل: لسبع، وقيل: لست، سواء کان بين أخوين أو أختين، أو أخ وأخت، أوبنته ، وبين أمه وأبيه بأن يکون لکل واحد منهم فراشه المستقل. کما بينت أن  الختان واجب في حق الرجل، سنة في حق المرأة.
Abstract :
The term sex education and its methods of application shrouds a lot of ambiguity and conflict among educational researchers, and those who are preoccupied with aspects of sexual education. Where the conflict rages between them over the limits of its scientific knowledge, methods of its delivery, appropriate age for presenting it, and the party responsible for presenting it; What made the field of sexual education a fertile arena for spreading intellectual passions and behavioral anomalies, and this intellectual and behavioral dispersion is naturally due to the loss of the doctrinal and behavioral constants that the Islamic education curriculum enjoys exclusively He made sexual education a necessary field for worship, linking it with devotional rituals and some family issues with an indissoluble bond, and obliging educators from all classes of society to spread knowledge about it and spread it as widely as possible, and in the present time it is no longer the parents alone or even the teacher who owns the source of information And directing behavior, there are many institutions that today, along with the family and the school, contribute to shaping the personality of our children, directing their behavior, and spreading values ​​in their minds, negatively or positively, especially the information provided by the media and modern technologies, and their values ​​are transmitted, in many cases educators rule Negatively affected; Where it is not in harmony with our Islamic values ​​and heritage, especially with regard to sexual education and the concept of the relationship between a man and a woman. From this standpoint, I must in this research show the role of the family in being aware of the importance of defining sexuality education and that it is not intended to teach sex. Rather, directing both sexes from a religious and ethical perspective towards sexual issues, the physical changes that their children are surprised by while unaware, and moving away from arbitrary, adequate learning by a bad friend, or through the wrong experiences that our children fall into when we are distanced from them. The ultimate goal of Islamic education is the realization of servitude to God in the individual and social life of man. It indicated that the age of puberty is fifteen years for the slave girl and the boy all, and this is what Imam Abu Yusef, Muhammad, al-Shafi’i and Ahmad - may God have mercy on them - said. And that it is necessary to differentiate between boys in their beds when they are ten children, and it was said: for seven, and it was said: I am not, whether it is between two brothers
Or two sisters, or a brother and sister, or daughter, and between his mother and his father, that each one of them should have his separate bed. It also showed that circumcision is a duty for men, Sunnah for women.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية