نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الفقه ,کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات , القاهرة , جامعة الأزهر , مصر
المستخلص
ضرب الزوجة والولد بين المباح والمحظور
هيام الطاهر محمد عبد الحليم
قسم الفقه ,کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات , القاهرة , جامعة الأزهر , مصر
البريد الإلکتروني : hiamabdelhalim.57@azhar.edu.eg
إن الإسلام يقدس الأسرة بشکل لم يسبق له مثيل، فهو لا ينتظر وقوع المشکلة وهي النشوز؛ بل حذر منها بمجرد الخوف من حدوث النشوز وأمر بعلاج الأمر قبل وقوعه، ومن العقل والحکمة أن نتصدى لهذا المرض بالعلاج ولا نترکه حتى يستفحل في جسد الأسرة ويدمرها. وهذا البحث هو محاولة لمعرفة الموقف الديني من قضية ضرب المرأة، کما تلجأ أسر کثيرة إلى وسائل عدة في تأديب الأطفال، مثل الضرب، أو الحرمان،
أو العقاب النفسي، أو جميعها معاً، ويندفع کثير من الأهالي إلى المبالغة في محاسبة الطفل عن کل صغيرة وکبيرة، بأساليب عقابية متنوعة، بعيدة عن الحوار والمناقشة وإشعار الطفل بالمحبة والأمان، متجاهلين النتائج التي تترتب عليها، خصوصاً الضرب الذي يؤدي إلى نتائج وخيمة، لا تقتصر على النواحي الجسدية، بل تتعداه الى الناحية النفسية، حيث يکون الأذى النفسي أصعب، ونتائجه أسوأ، إذ يؤدي الى طفل ضعيف الشخصية، کما أن حياته الاجتماعية المستقبلية تصبح اکثر تعرضاً للأزمات. فالتأديب يجب أن يراعي سن الطفل، والوسيلة يجب أن تناسب المرحلة العمرية التي يمر بها، کي نجنب الطفل آثاراً سلبية ناتجة عنه وفى هذا البحث بينت فيه ما يلى : أن الضرب يطلق لغة على معان، منها: الإصابة باليد ، أوالسوط أو بغيرهما، والسير في الأرض ابتغاء الرزق ، أو الغزو في سبيل الله، وصياغة النقود، وطبعها، وتضعيف أحد العددين بالآخر .وتأديب الزوجة الناشزة مشروع. واتفق الفقهاء على أن للزوج تأديب امرأته لنشوزها، وهذا التأديب يکون بالوعظ ، والهجر في المضجع ، والضرب. واتفق الْفُقَهَاءِ على أن للوَلِيِّ ضرب ولده للتأديب ؛ وذلک فى حالتين : أولا: استنفاذ الوسائل التربوية التي تسبق الضرب . ثانيا: ألا ينتفي الغرض التربوي للضرب. وقيًد الفقهاء استعمال الضرب للتأديب بقيود تکاد تجعل المربي يعزف عنه إلى غيره من الوسائل مخافة الإثم الشرعي و مخافة القصاص، و من هذه القيود أن يکون الطفل ممن يؤدب مثله، و ذلک بتجاوزه العشر سنين ولا يجوز أن يکون الضرب مبِّرحًا ولا مدميًا .و أن تکون الآلة التي يضرب بها دون الآلة الشرعية وأماکن الضرب المعتادة، هي: الکتفان واليدان والظهر، والألية والساقان والقدمان ومواضع اللحم کالفخذين؛ لأنها مواضع تأمن التأثر - غالبًا - من خوف التلف والهلاک.
الکلمات المفتاحيّة : ضرب - الزوجة - الولد – المباح المحظور.
Hitting wife and child between permissible and prohibited
Hyam Al-Taher Mohamed Abdel Halim
Department of Jurisprudence, College of Islamic and Arabic Studies for Girls, Cairo, Al-Azhar University, Egypt
E-mail: hiamabdelhalim.57@azhar.edu.eg
Abstract :
Islam sanctifies the family in an unprecedented way. It does not wait for the problem to occur, which is disobedience; Rather, he warned against it by merely fearing the occurrence of disobedience and ordered that the matter be treated before it occurs, and it is wise and wise to address this disease with treatment and not leave it until it deepens in the body of the family and destroys it. This research is an attempt to find out the religious position on the issue of beating women, as many families resort to several means in disciplining children, such as beating, deprivation, or psychological punishment, or all of them together, and many parents are motivated to exaggerate the accountability of the child for every small and large By various punitive methods, far from dialogue and discussion, and noticing the child with love and safety, ignoring the consequences that result from it, especially beating that leads to dire results, not limited to the physical aspects, but extends to the psychological aspect, where psychological harm is more difficult, and its results are worse, as It leads to a child with a weak personality, and his future social life becomes more vulnerable to crises. Discipline must take into account the age of the child, and the means must be appropriate for the age stage he is going through, in order to avoid the child from negative effects resulting from it. The land is seeking sustenance, or conquest for the sake of God, coining and printing money, and weakening one of the two numbers with the other. Disciplining a disobedient wife is legitimate. The fuqaha’ agreed that the husband has the right to discipline his wife for her defiance, and this discipline is through exhortation, desertion in the bed, and beating. The fuqaha’ agreed that the guardian beats his son to discipline him. This is done in two cases: First: Exhaustion of the educational means that precede the beating. Second: Not to negate the educational purpose of beating. And the jurists restricted the use of beating to discipline with restrictions that almost make the educator refrain from it to other means for fear of legal sin and fear of retribution, and among these restrictions is that the child be one of those who discipline him, and that by exceeding ten years and it is not permissible for the beating to be severe or bloody. The instrument with which he is beaten without the legal instrument and the usual places of beating are: the shoulders, the hands, the back, the buttocks, the legs, the feet, and the places of flesh such as the thighs; Because they are places that are safe from being affected - often - from fear of damage and destruction.
Keywords: Beating - Wife - Boy - Forbidden Permissible.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية