قضية تحريف عبد الله بن أبي سرح - رضي الله عنه - للقرآن الکريم بين الوهم والحقيقة دراسة نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القرآن , کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات, جامعة الأزهر , کفر الشيخ , مصر

المستخلص

قضية تحريف عبد الله بن أبي سرح t للقرآن الکريم بين الوهم والحقيقة دراسة نقدية
محمد عبد الجيد عزام
قسم التفسير وعلوم القرآن , کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات, جامعة الأزهر , کفر الشيخ , مصر
البريد الإلکتروني : Mohamed_azam@azhar.edu.eg
الملخص:
جاء البحث منتظماً في مقدمة وستة مباحث وخاتمة وفهارس فنية عامة. ويرجع أسباب اختياري للموضوع عدة أمور، منها : 1 ـ الدفاع عن کتاب الله تعالى، وعن کتبة الوحي . 2 ـ الرد على المستشرقين الذين يطعنون في هذا الدين، ويشککون في قدسية وعصمة کتابه. 3 ـ تنقية کتب التفسير مما لحقها من روايات باطلة وترهات واهية . 4 ـ أنه من المسائل التي أُشکلت على أهل التخصص ووقع فيها اللغط . أهداف البحث: وهدفت الدراسةُ إلى التعرف على شخصية ابن أبي سرح کاتب الوحي؛ الذي التي فتح الله تعالى على يديه البلاد، وذلک من خلال عرض موجز لسيرته الذاتية . کما هدفت الدراسةُ إلى معالجة تلک القضية الشائکة التي وقع فيها أکثر المفسرين؛ حيث سلَّموا بکل الروايات التي تطعن في کاتب الوحي (عبد الله بن أبي سرح)؛ الأمر الذي فتح الباب على مصراعيه وجعل أرضاً خصبة لأعداء الدين للطعن في القرآن الکريم ، کما هدفت الدراسة إلى بيان کتابة الوحي القرآني فور نزوله على النبي – صلى الله عليه وسلم - ، وتدوينه في العهد المکي، کما هدفت الدراسة إلى إظهار الآثار الناجمة عن تلک الروايات والتفاسير، ودحضها علمياً . وغير ذلک من أهداف .وکان منهجي في البحث: هو المنهج الاستقرائي التاريخي النقدي التحليلي؛ وذلک من خلال تتبع الروايات الواردة في شأن ابن أبي سرح t في کتب التفسير والسير والتاريخ ونحوها، والحکم على أسانيد تلک الروايات من خلال مصنفات هذا الفن .وتوصل الباحث إلى عدة نتائج منها: اعتماد المستشرقين على ما ذکره المفسرون والمؤرخون في شأن ابن أبي سرح في تحريفه الوحي، کما أن المفسرين بنوا آراءهم في أمر ابن أبي سرح على روايات ضعيفة دون تمحيص لها، وظهر لنا من خلال البحث أن هناک قلة من المفسرين لم يرتضوا بتلک الروايات الباطلة، وقاموا بتفنيدها مثل الطاهر ابن عاشور ورشيد رضا، وغيرهما. کما وضح لنا جلياً أنه لم ترد رواية واحدة صحيحة في تحريف ابن أبي سرح للقرآن الکريم، ومنها أن القرآن الکريم کتب في العهد المکي، وغير ذلک من نتائج .کما تجلى في البحث بعض التوصيات منها توجيه أنظاره الباحثين نحو کتب التراث القرآني خاصة ما يتصل بالوحي وکتبته، وإظهار ذلک في صورة لائقة بهذا التراث الخالد، ومنها العمل على إعداد بحوث تتصل بجمع القرآن الکريم، والرد الشبهات المثارة في هذا الجانب .
 
 


 
Abdullah bin Abi Sarh’s deviation of the Words of  Glorious Quran - between illusion - and truth -  a critical study.
Mohamed Abdul Jed Mr. Azzam
Department of Interpretation and Quranic Sciences, Faculty of Islamic and Arabic studies for Girls in Kafr El Sheikh , Al Azhar University , Kafr El-Sheikh, Egypt
E-mail:  Mohamed_azam@azhar.edu.eg
Abstract :
This paper is compiled into an introduction, six chapters, a conclusion and an index This topic is chosen for the following reasons:_ 1- Defending the Holy book and most honored scripture writers.  2. Combating orientalists’ false arguments to malign  the sacredness of religion and the greatness of the Quran.  3- Refuting and the erasing false testimonies and flimsy exegesis books  4- It is one of the confusing issues for both specialized and non-specialized people.  Research objectives: The study aimed to identify the character of  Ibn Abu Srah, one writer of the revelation book, through a brief biography of his personal life. The study, beside other goals.,  also aimed to address the thorny issue in which the most interpreters were unintentionally participated in, as they acknowledged all the accounts that challenged the author of the revelation (Abdullah ibn Abi Sarh),which opened the door wide and made fertile ground for the enemies of religion to challenge the Holy Qur'an, and the study aimed to show the writing of the Revelation immediately after its descent on the Prophet, and to write it in the Holy volume, as well as to show the effects of those narrations and interpretations, and to refute them scientifically.  The  methodology  I used in this  research is an  inductive, critical and analytical approach, by following the narrations of Abu Serrah's son in the books of interpretation, biography, history, etc., and judging the support of those through the works of this art. The researcher reached several conclusions, including: the reliance of orientalists on what the commentators and historians mentioned in the case of Ibn Abi Sarh in his distortion of revelation, and the interpreters based their opinions on the matter of Ibn Abi Sarh on weak accounts without scrutiny, and it appeared to us through the research that there are few interpreters who did not accept those false accounts, and they refuted them pure like Ibn Ashour and Rachid Rida, and others. It was also clear to us that there was not a single true account of Ibn Abu Sarh's misrepresentation of the Qur'an, including that the Qur'an was written in the Maki period, and other results. The research also reflected some recommendations, including directing researchers' attention towards qur'anic heritage books, especially in relation to revelation and writing, and showing it in a decent way in this timeless heritage, including work on the preparation of research related to the collection of the Qur'an, and the response of suspicions raised in this aspect.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية