جامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201النسوية والقرآن رؤية نقدية لکتابات آمنة ودود13629705110.21608/fica.2019.97051ARأسامةعبدالرحمن المراکبيکلية البنات الأزهرية بالعاشر من رمضان
جامعة الأزهرJournal Article20190920<strong>ملخص البحث</strong><br /> بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد.<br /> فرغم أن بداية الحرکة النسوية کانت خارج المحيط الإسلامي، إلا أنها ما لبثت أن انتقلت إلى العالم الإسلامي في صور متعددة منها ما هو علماني قح لا يرى نفسه معنيا بعلاقة خطابه النسوي بالمنظومة المعرفية الإسلامية، ومنه ما هو إسلامي – على اختلاف شاسع في تعريف الإسلامي هنا – يسعى لأن يجد له قدما في تلک المنظومة من خلال آليات متباينة من المواءمة والنقد. ولعل أشهر من قدم مقاربة نسوية لتفسير القرآن الکريم هي الأمريکية "ماري تيزلي" أو"آمنة ودود" بعد اسلامها، التي حصلت على الماجستير في دراسات الشرق الأدنى، والدکتوراه في الدراسات العربية والإسلامية من جامعة ميتشغان في عام 1988م، وذاعت شهرتها بعد أن أقدمت على إمامة عدد من المسلمين والمسلمات في صلاة جمعة مختلطة بإحدى الکنائس الإنجليکانية، وهو ما قوبل باستهجان کبير في معظم أنحاء العالم الإسلامي.<br /> ألفت آمنة ودود کتابها "القرآن والمرأة": إعادة قراءة للنص المقدس من وجهة نظر نسوية "ناعية فيه على فقهاء المسلين جملةً احتکارهم لتفسير ذکوري جامد بائد – بحسب تعبيرها- يهضم حقوق المرأة التي أقرها لها القرآن الکريم، داعية فيه إلى ما أسمته بـ "الجهاد الجندري" لتحقيق المساواة بين المرأة والرجل.<br /> والمقصود في هذا البحث هو محاولة التوصل إلى تفکيک المقاربة القرآنية لآمنة ودود، والوقوف على مفهومها للتأويل ، واختبار مدى جدوى فهم القرآن بمعزل عن التراث التفسيري جملة أو صوابية ذلک، والسعي نحو التعرف على أدواتها اللغوية والمقاصدية والتاريخية في قراءتها للنص القرآني، وعرض رؤية تحليلة نقدية لنتائج هذه القراءة التي ظهرت في مواقفها من قضايا نسوية شائکة کالميراث والقوامة والشهادة وغيرها<strong>.</strong><br /> <strong>الکلمات المفتاحية</strong><strong>:</strong> القرآن - النسوية - المقاصد<br /> <strong>Feminism and the Qur'an Critical view of Amina Wadud's works</strong><br /> Dr.Osama Abdul Rahman Al-Marakby<br /> osamaalmarakeby.27@azhar.edu.eg<br /> <strong>Abstract</strong><br /> In the name of Allah the Merciful, And prayers and peace be upon the Prophet Muhammad.<br /> Although the beginning of the feminist movement was outside the Islamic environment, it soon moved to the Islamic world in various forms, including what is pure secular which does not see himself interested with the relationship of his feminist discourse and the Islamic cognitive system, and some of it is Islamic - with a vast controversy related to the definition of Islam here - which seeks to find a way into that system through various mechanisms of harmonization and criticism.<br /> Among the most famous feminists who presented approach for the interpretation of the Noble Qur’an is the American “Mary Teasley” or “Amina Wadud” after her conversion to Islam. She obtained a master’s degree in Near Eastern studies, and a PhD in Arab and Islamic studies from the University of Michigan in 1988 AD, and her fame spread after leading a number of Muslims and Muslims in a mixed Friday prayer in an Anglican church, which was widely condemned in most regions of the Islamic world.<br /> Amina Wadud wrote her book “Quran and Woman: Rereading the Sacred Text from A Woman's Perspective", to express her objection to scholars of Islam as a whole because of their monopoly on a rigid male defunct interpretation - according to her expression – which ignore the rights of women recognized by the Holy Qur’an, calling for what she called “Gender jihad” to achieve equality between women and men.<br /> The purpose of this research is to attempt to reach the dismantling of the Qur’an approach to Amna Wadud, and to study its concept of interpretation, In addition to testing the extent of the feasibility of understanding the Qur’an in isolation from the interpretative heritage as a whole or the correctness of that. It also try to identify its linguistic, Maqāṣidī and historical tools in its reading of the Qur’an text. Moreover, offering a critical analytical view for the results of this reading which appeared in its opinions about difficult feminist issues, such as inheritance, the concept of Qawama, testify, and others.<br /> <strong>key words</strong>: Qur'an - Feminism - Maqāṣidhttps://fica.journals.ekb.eg/article_97051_bc09239dc1a7a8782b217f691e7a0bd7.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201ترجمة الإمام الخازن ومنهجه في تفسيره (لباب التأويل في معاني التنزيل)63949705310.21608/fica.2019.97053ARبتولصالح بن عبدالعزيز السديسقسم الکتاب والسنة کلية الدعوة وأصول الدين
جامعة أم القرىJournal Article20190920ترجمة الإمام الخازن ومنهجه في تفسيره (لباب التأويل في معاني التنزيل)
<strong>بتول بنت صالح بن عبدالعزيز السديس</strong>
<strong>قسم الکتاب والسنة کلية الدعوة وأصول الدين</strong>
<strong>جامعة أم القرى</strong>
<strong></strong><strong>toooooola@hotmail.com</strong><strong></strong>
<strong>ملخص البحث</strong>
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد:
فهذا البحث [ترجمة الإمام الخازن ومنهجه في تفسيره (لباب التأويل في معاني التنزيل)] يهدف إلى
التعريف بالإمام الخازن وبيان منهجه في تفسيره، وقد اشتمل البحث على: مقدمة وفصلين وخاتمة.
<strong>المقدمة:</strong> وتشتمل على أهمية الموضوع، والدراسات السابقة، ومنهج البحث وخطته.
<strong>الفصل الأول:</strong> ويشتمل على ترجمة للإمام الخازن.
<strong>الفصل الثاني:</strong> ويشتمل على منهج الإمام الخازن في تفسيره.
<strong>الخاتمة:</strong> وتشتمل على أهم النتائج والتوصيات، وأهم النتائج التي توصلت إليها:
1-اهتمام الإمام الخازنV بالتفسير بالرواية.
2-اختيار الإمام الخازن V تفسير معالم التنزيل للبغوي وانتخابه من غرر فوائده.
<strong>الکلمات المفتاحية : </strong>ترجمة – الإمام - الخازن – التأويل – التنزيل
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The translation of Imam Al-Khazen and his method of interpreting it (for interpretation in the meanings of downloading)</strong>
Batool Bent Saleh Bin Abdulaziz AlSudais
Department of the Quran and Sunnah
Dawa and Fundamentals of Religion College
Umm Al Qura University
<strong></strong>toooooola@hotmail.com
<strong>Abstract </strong>
In the name of Allah, praise be to God, prayer and peace be upon the<strong> </strong>
Messenger of Allah, but after:
This research [translation of Imam Al-Khazen and its methodology in its
interpretation (for the interpretation of the meanings of download)] aims to
introduce the Imam Al-Khazen and a statement of its methodology in its interpretation. The research included: an introduction, two chapters and a conclusion. Introduction: It includes the importance of the subject, previous studies, research methodology and plan. Chapter One: It includes a translation of Imam Al-Khazen. Chapter II: It includes the approach of Imam Khazen in his interpretation. Conclusion: It includes the most important findings and recommendations, and the most important findings:
1 - the attention of Imam Khazen V interpretation of the novel.
2 - the choice of Imam Khazen V interpretation of the features of the download of the Bagawi and his election of the tricky benefits<strong>.</strong>
<strong>Key words</strong><strong>:</strong> translation - imam - treasurer - interpretation - downloadhttps://fica.journals.ekb.eg/article_97053_e1af45d04448163361dbe8b15c180666.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201المنهج النبوي في دعم الصحة النفسية للأبناء951369705610.21608/fica.2019.97056ARمصعبنبيل إبراهيم عبد الرازقجامعة النهضة بالنيجر أصول الدين
الحديث وعلومهJournal Article20190920<strong>المنهج النبوي في دعم الصحة النفسية للأبناء</strong>
<strong>د. مصعب نبيل إبراهيم عبد الرازق</strong>
<strong>جامعة النهضة بالنيجر أصول الدين</strong>
<strong>الحديث وعلومه</strong>
moshabnabil@yahoo.com
<strong>ملخص البحث</strong>
إن المنتج الذي أنتجه – صلى الله عليه وسلم – والذي وصل ريعه إلى مشارق الأرض ومغاربها، کان عبر منهج متکامل يلبي احتياجات الفرد في کل الجوانب ومنها جوانب الصحة النفسية، فلا خوف، ولا قلق، ولا ضعف، ولا وجود عدم اتزان نفسي.
إن علماء التربية، وعلماء النفس ينتقد بعضهم بعضا في عدد من النظريات التربوية المثالية، والواقعية، والبراجماتية، وهذا ما لاحظته أثناء دراستي في کلية التربية بدراسة دبلوم بها، في حين أن عندنا منهجا من أفضل المناهج التي عرفها التاريخ في کل الميادين ومنها الصحة النفسية.
الصحيح أن الباحث يدخل إلى السنة رأسا عبر کتب السنة ليخرج المنهج الذي رسمه لنا رسول الله - صلى الله عليه وسلم – لا أن يأسلمها فينطلق من قواعدهم أولا، بل ينطلق من منهج النبوة أولا.
إن ذلک المنهج النبوي في الصحة النفسية، خرج أجيالا عندها اعتزازا بنفسها، وبمنهجها، وعلى مواجهة المجتمع، وعلى قيادة العالم، بل وهم في سن مبکرة قادة جيوش کأسامة بن زيد.
على قدر تدعم الصحة النفسية للأبناء يکون عطائهم عندما يشبوا؛ فمنذ الصغر توضع اللمسات الهامة في شخصيتهم.
<strong>کلمات مفتاحية: </strong>المنهج، النبوي، في دعم الصحة، النفسية، للأبناء.
<strong>The prophetic approach to supporting the mental health of children</strong>
<strong>Dr.. Musab Nabil Ibrahim Abdel Razek</strong>
<strong>Renaissance University in Niger, the origins of religion</strong>
<strong>Hadith and its Sciences</strong>
<strong>moshabnabil@yahoo.com</strong>
<strong>Abstract</strong>
The product that he produced - may God’s prayers and peace be upon him - whose revenues reached the east and west of the earth, was through an integrated approach that meets the needs of the individual in all aspects, including aspects of mental health, there is no fear, no concern, no weakness, and no psychological imbalance.
Education scholars and psychologists criticize each other in a number of ideal educational theories, realism, and pragmatism, and this is what I observed during my studies at the College of Education by studying a diploma in them, while we have one of the best approaches that history has known in all fields, including mental health.
It is true that the researcher enters the Sunnah directly through the books of the Sunnah to produce the curriculum that the Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - drew for us - not to embrace it and start from their rules first, but rather proceed from the approach of prophethood first.
This prophetic approach to mental health has left generations with pride in itself, in its approach, in facing society, and in leading the world, even as they are at an early age the leaders of armies such as Usama bin Zaid.
To the extent that they support the mental health of children, their giving is when they grow up; since childhood, important touches have been placed in their personality.
<strong>Key words:</strong> curriculum, prophetic, in support of health, psychological, for children.https://fica.journals.ekb.eg/article_97056_3292b75d8429517650566f15358cc949.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201جهود علماء المسلمين في الرد على الاثني عشرية خلال القرنين الثالث والرابع الهجريين.1371969705810.21608/fica.2019.97058ARساميةعلي عيد العصيمي اکلية الدعوة واصول الدين
جامعة ام القرىJournal Article20190920<strong>جهود علماء المسلمين في الرد على الاثني عشرية خلال القرنين الثالث والرابع الهجريين</strong>
سامية بنت علي عيد العصيمي
قسم العقيدة والمذاهب المعاصرة
کلية الدعوة واصول الدين
جامعة ام القرى
al-osaimis@hotmail.com
<strong>الملخص :</strong>
تدور حول جهود العلماء -على مختلف مذاهبهم- المعاصرين للقرنين (الثالث والرابع) الهجري في ردّهم وتصديهم لعدد من عقائد الاثني عشرية الفاسدة ، هدفت الرسالة إلى توضيح جهود العلماء المعاصرين للقرنين (الثالث والرابع) الهجري في ردّهم على عقائد الاثني عشرية الباطلة, وذلک على اختلاف الانتماء المذهبي، فمنهم الأشعري، ومنهم الزيدي، ومنهم المعتزلي.
<strong>أهم النتائج:</strong>
1- أن نشأة الاثني عشرية کانت تبعًا لنشأة التشيع بعد مقتل عثمان بن عفان رضي الله عنه, فتدرّج حتى تبلور معتقد الاثني عشرية بهذا المسمى العقدي.
2- أن الوضع السياسي خلال القرنين (الثالث والرابع) الهجريين کان يحکمه عدة عقبات وضغوطات أثرت فيه؛ مما جعله عصرًا متفککًا ومنهارًا تکثر فيه المنازعات والخلافات.
3- تنوعت جهود العلماء القرنين الثالث والرابع الهجريين في دفاعهم عن العقيدة الإسلامية، وکانت تتميز بجديتها وأصالتها ومرجعيتها، وکان الدافع لهم رفع راية الحق، ودحض کل باطل من المعتقدات الفاسدة.
4- اتفق علماء القرنين (الثالث والرابع) الهجريين على شتى مذاهبهم -فمنهم: الزيدي، والمعتزلي، والأشعري، والسني- على غلو الاثني عشرية في أئمتهم, وبطلان عقائدهم المتفرقة التي تؤدي بهم إلى الکفر والضلال.
الکلمات المفتاحية : جهود - علماء - المسلمين - الاثني عشرية - القرن
The efforts of Muslim scholars to respond to the Twelver during the third and fourth centuries AH
Samia bint Ali Eid Al-Osaimi
Department of contemporary belief and doctrines
Dawa and Fundamentals of Religion College
Umm Al Qura University
al-osaimis@hotmail.com
<strong>Abstract</strong>
The theme of the thesis focuses on efforts of scholars –of their various schools – who lived in the Hijri third and fourth centuries, to respond and resist a number of the corrupted doctrines of Twelvers.
Objectives of the study: This thesis is to illustrate the efforts of the scholars, who lived in the Hijri third and fourth centuries, to respond to the false doctrines of the Twelvers, regardless of their different doctrinal affiliations including Ash'ari, Zaidiyyah, and Muʿtazila.
Main results:
1- The emergence of the Twelvers was as a result of the emergence of Shi’ism, after the murder of Uthman, May Allah be pleased with him, which eventually led to this doctrinal term of Twelvers being emerged.
2- The political situation – in the Hijri third and fourth centuries– was affected by a number of obstacles and pressures. Thus, it was a collapsed era, plagued with conflicts and disputes led to Muslims being falling apart.
3- The scholars had various efforts to defend the Islamic faith which are characterized by seriousness, authenticity and evidence, motivated by their desire to raise the banner of truth and refute the false and corrupted beliefs.
4- Scholars of the Hijri third and fourth centuries, with their different doctrines, including Zaidiyyah, Muʿtazila, Ash'ari, and Sunni, had unanimously agreed that the issue of Imamate was overstated by Twelvers, and their scattered doctrines were false leading them to disbelief and misguidance.
<strong>Key words: </strong>efforts - scholars - Muslims - twelve - centuryhttps://fica.journals.ekb.eg/article_97058_198299f9155fcfce6d5e6b6b31f570aa.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201الکَلامُ عَلَىٰ مَعْنَىٰ لا إلَهَ إلا اللهُ للإمام أبي عبدالله مُحَمَّدِ بنِ عليِّ بنِ الحسنِ بن بشر الشهير بالحکيم التِّرْمِذِيّ المتوفىٰ سنة ٣٢٠هـ1972429705910.21608/fica.2019.97059ARصيتةحسين العجميJournal Article20190920<strong>الکَلامُ عَلَىٰ مَعْنَىٰ لا إلَهَ إلا اللهُ</strong>
<strong>للإمام أبي عبدالله مُحَمَّدِ بنِ عليِّ بنِ الحسنِ بن بشر الشهير بالحکيم التِّرْمِذِيّ</strong>
<strong>المتوفىٰ سنة ٣٢٠هـ</strong>
<strong>صيتة حسين العجمي</strong>
<strong>مساعد مدير مدرسة بإدارة الدراسات الإسلامية</strong>
<strong>بوزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية في الکويت</strong>
<strong>so</strong><strong>7771</strong><strong>@hotmail.com</strong>
<strong>ملخص البحث</strong>
بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد؛ فإنَّ هذا البحث مشارکة في مجال مهم من مجالات خدمة العلوم الإسلامية، ألا وهو مجال تحقيق المخطوطات ونشرها ليعُمَّ النفع بها، وبين أيدينا تحقيق مخطوطة "الکلام على معنى لا إله إلا الله" للحکيم الترمذي، ذلکم الرجل الذي ترک أثرًا واضحًا في التراث الإسلامي، وهو في هذه الرسالة- قليلة الکلمات، عظيمة المعاني- يؤکِّد على عدة معانٍ متعلقة بکلمة الإخلاص، منها أنَّ الإيمان اعتقاد بالجَنان، ونطق باللسان، وعمل بالأرکان، وأنَّ هذا هو مذهب أهل الحقِّ خلافًا لأهل الضلال، فبعضهم يزعم أنَّ الإيمان اعتقاد القلب فقط، وآخرون يزعمون أنه نطق اللسان مع اعتقاد القلب، والحق أنَّ الإيمان اعتقاد وقول وعمل، وأنَّ هذا هو ما بعث الله به أنبياءه، وأرسل به رسله، ولا نجاة للعبد إلا بتحقيق هذه الأمور الثلاثة، فإنه إن قام بها حق القيام نجا وأفلح وارتقى الدرجات العلا في الجنة، ويوضح الترمذي أقسام العلماء من حيث اهتمامهم بإصلاح الظاهر أو بإصلاح الباطن أو بالجمع بينهما، وأنَّ من جمع بين الأمرين فقد سعى إلى تحقيق مراد الحق من الخلق، وهو إصلاح الباطن مع انقياد الظاهر وخضوعه لتکاليف خالقه، وامتلاء القلب بمحبة مولاه، وتوجه الهمة لتحقيق رضاه، وإذا حقَّقَ العبد ذلک کان من الدعاة إلى الله على بصيرة، مقتديًا بخير قدوة، متأسيًا بأعظم أسوة، وهو خاتم النبيين صلى الله عليه وسلم.
<strong>الکلمات المفتاحية :</strong> الکلام – بشر – الشهير - الحکيم - الترمذي
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The words are meaning, there is no god but God</strong>
<strong>Imam Abu Abdullah Muhammad bin Ali bin Al-Hassan bin Bishr, famous for Al-Hakim Tirmidhi</strong><strong>He died in the year </strong><strong>320</strong><strong> AH</strong>
Setah Hussein Al-Ajmi
Assistant Principal of the School of Islamic Studies
At the Ministry of Awqaf and Islamic Affairs in Kuwait
so7771@hotmail.com
<strong>Abstract</strong>:
Praise be to God and blessings and peace be upon his Prophet. Having said that, this research engages in an important area of Islamic science, namely, "investigating and publishing the manuscripts", to be used for the welfare of all, so we would investigate Al-Hakim al-Tirmidhi`s manuscript (<em>Discussing the meaning of, there is no god to be worshiped but Allah)</em>. Al-Hakim al-Tirmidhi had a great impact on Islamic heritage. He emphasized on this short manuscript, but great in its content, several meanings regarding the term "Devotion", such as believing in Heaven, saying in words, and observing the pillars and this is the religious of the righteous people, rather than those who are astray. Some people claim that faith lies in hearts only, whereas others claim that faith lies in hearts and showed by spoken words. In fact, faith is to believe, say, and work. And that is the message that God has sent through his Prophets and Messengers. No worship would be complete without achieving the three elements. If God's servant has achieved them rightfully, he would survive, succeed, and would gain the highest degrees in Heaven. al-Tirmidhi divided scholars into three sections in terms of their concern to reform the apparent, the unapparent, or both. One who combines between both apparent and unapparent reform, would succeed in his sought to achieve the Divine will from people, which is reforming the unapparent, apparent obedience, carrying out his obligations posed by his creator, having his heart full of love to his God, and the full intention to achieve the Blessing of his Creator. Doing all that, would make the servant of God one of the right knowing preachers to Allah, following the best example, and being guided by the greatest ideal, the Seal of Prophets and Messengers, all Prayers and Blessings of Allah be upon him
<strong>Key words:</strong> Al-Kalam - Humans - Famous - Al-Hakim - Al-Tirmidhihttps://fica.journals.ekb.eg/article_97059_5345186a41a8eff5770c7f8923214e09.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201ظاهرة تجريح العلماء وأثرها على الدعوة الإسلامية2433389706110.21608/fica.2019.97061ARأحمدالمعداوي مکي العفيفيقسم الدعوة والثقافة الإسلامية- کلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة -جامعة الأزهرJournal Article20190920<strong>ظاهرة تجريح العلماء وأثرها على الدعوة الإسلامية</strong>
أحمد المعداوي مکي العفيفي
قسم الدعوة والثقافة الإسلامية
بکلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة
ahmedmekki@azhar.edu.eg
<strong>ملخص البحث</strong>
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد اللهم صلِّ عليه وعلى آله وصحبه، ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين أما بعد:
فإن علماء الإسلام لهم قدر رفيع عند الله I ، فهم ورثة النبوة وحصن الأمة، کم من عالم أمات فتنة وأحيا أمة، ورد شارداً وأرشد ضالاً، وأقام فرضاً وبعث نفلاً، وفرج کربة وأزال غمة، فتقدُّم الأمم بتقدُّم علمائها ورفعتها برفعتهم.
ومع أثرهم العظيم في تحصين الأمة وحمايتها ونموها وتطورها، <br /> إلا أنه ظهرت فئة منذ أمد، تجاهلت الجهود العظيمة التي قدمها العلماء، والأثر الکبير الذي أحدثوه، فأخذوا يتصيدون أخطاءهم، ويرقبون أقوالهم وأفعالهم، فيعيبون عليهم هنات لا تُزري بهم، يجعلونها أموراً فادحة، تذهب بحسناتهم، وتحبط عملهم، فبهذا سوَّغوا لأنفسهم إطلاق اللسان في أعراض العلماء، فراحوا ينهشون لحومهم ويهتکون أستارهم، وليس من سبب شرعي أو مبرر عقلي يدعو إلى هذا فليس لديهم حجة إلا الهوى الشخصي والحقد النفسي.
وقد زاد هذا الطعن والتجريح لعلماء الأمة وتفاقم خطره حتى أصبح ظاهرة عمَّت المجتمع ونجمت بين الناس؛ لهذا رأيت کتابة هذا الدراسة التي اشتملت على مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة.
<strong>الکلمات المفتاحية : </strong>ظاهرة- تجريح – العلماء- وأثرها - الدعوة
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The phenomenon of defaming scholars and its effect on the Islamic call</strong>
Ahmed Al-Maadawi Makki Al-Afifi
Dawa and Islamic Culture Department
College of Fundamentals of Religion and Da`wah in Mansoura
ahmedmekki@azhar.edu.eg
<strong>Abstract </strong>
Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable messengers, our master Muhammad, may God bless him and his family and companions, and whoever follows them with charity until the Day of Judgment
For the scholars of Islam have a high destiny with God, they are the heirs of the prophethood and the fortress of the nation, how many of the scholar died of sedition and revived a nation, and he came back and went astray, and established an imposition and sent a child, and a distraction and removed a cloud, so the nations were advanced by the progress of their scholars and raised them by their elevation.
And with their great impact on the nation’s fortification, protection, growth and development,
However, a class appeared a long time ago, ignoring the great efforts made by scientists, and the great impact they had, so they started hunting for their mistakes, and watching their words and deeds, and they reproached them for things that they did not visit, making them foolish things, they go with their good deeds, and frustrate their work, thus they justified themselves to release the tongue in Symptoms of the scholars, so they started denouncing their meat and violating their curtain, and there is no legal reason or mental justification for this, so they have no excuse but personal passion and psychological hatred.
This stabbing and defamation of the nation’s scholars increased and aggravated its danger until it became a phenomenon that pervaded society and struck among the people. That is why I saw the writing of this study that included an introduction, a preamble, three investigations and a conclusion.
<strong>Key words</strong>: phenomenon - defamation - scholars - and its effect - advocacyhttps://fica.journals.ekb.eg/article_97061_1bc24b08cea2eee83f3f8b21512385e0.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201حقــوق المرضــى وواجباتهم من منظور الفقه الإسلامي3394109706210.21608/fica.2019.97062ARجمالتوفيق عبد المقصودکلية الشريعة والقانون بالقاهرة - جامعة الأزهرJournal Article20190920حقــوق المرضــى وواجباتهم من منظور الفقه الإسلامي
جمال توفيق عبد المقصود
مدرس الفقه بکلية الشريعة والقانون بالقاهرة
<span style="text-decoration: underline;"> جامعة الأزهر</span>
gmaltwfek@gmail.com
<strong><span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث</span></strong>
تناول هذا البحث الحديث عن أصول مهنة الطب في التراث الإسلامي ومدى عناية أحکام الفقه الإسلامي بحقوق المريض ومراعاة حالته الصحية ، کما تم الحديث عن مدى مشروعية التداوي وأراء الفقهاء في الأحکام التکليفية المتعلقة به ، کما تناول البحث الأحکام المتعلقة بالحقوق والواجبات التي ينبغي توافرها للمرضى من حيث احترام الکرامة الإنسانية للمريض ،أيضا تم الحديث عن التعريف بالمرض وبيان المقصود بالحق والواجب ، ثم تعرض البحث للحقوق التي تکفل السلامة المهنية للمريض ، وذلک من خلال أماکن العلاج ومدى سلامتها وصلاحيتها لإقامة المرضى دون ضرر عليهم ، کما تعرض البحث لحق المريض على أسراره وعدم إفشائها ووجوب استئذان المريض في المسائل العلاجية وتبصيره بالنتائج المترتبة على استخدام بعض أنواع العلاج أو العمليات الجراحية ، کما تناول البحث ممارسة مهنة الطب في الفقه الإسلامي ومدى مسئولية الطبيب عن ممارسة هذه المهنة دون علم بأصولها المهنية ومدى ضمان ما أتلفه من نفس أو عضو من أعضاء المريض0
<strong>الکلمات المفتاحية : </strong>حقــوق- المرضــى - واجباتهم - منظور - الفقه الإسلامي
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Patient rights and duties from the perspective of Islamic jurisprudence</strong>
<strong>Gamal Tawfik Abdel Maksoud</strong>
<strong>Lecturer of jurisprudence, Faculty of Sharia and Law in Cairo</strong>
<strong> Al Azhar university</strong>
<strong>gmaltwfek@gmail.com</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
This paper discusses the origins of the medical profession in the Islamic heritage and the extent of the attention of the provisions of Islamic jurisprudence to the rights of the patient also talked about the definition of the disease and the statement of what is meant by the right and duty and then presented the research to the rights that ensure the occupational safety of the patient through the places of treatment and the extent of its safety and validity for the establishment of patients without harm to them as the research presented to the right of the patient on captivity and its lack of disclosure and the necessity of the permission of the patient in the treatment of issues and to help them understand the consequences of the use of certain types of medical treatment or surgical procedures the research also dealt with the practice of this profession without knowledge of its professional origins and the extent of ensuring the damage of the same or a member of the patient
<strong>Key words: </strong>rights - patients - their duties –perspectiv - Islamic jurisprudencehttps://fica.journals.ekb.eg/article_97062_ebef1f76d04235b83053d67aaed28323.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201عوامل نشأة الأضداد في اللغة العربية دراسة تطبيقية على الأضداد للأصمعي4114729706410.21608/fica.2019.97064ARعبد الظاهرالشناوي السيد حسنقسم أصول اللغة - بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدسوق- جامعة الأزهرJournal Article20190920<strong>عوامل نشأة الأضداد في اللغة العربية</strong>
<strong>دراسة تطبيقية على الأضداد للأصمعي</strong>
<strong>عبد الظاهر الشناوي السيد حسن</strong>
<strong>قسم أصول اللغة</strong>
<strong>بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدسوق</strong>
<strong>Abdel-zaherhessen</strong><strong>2030</strong><strong>@azhar.edu.eg</strong>
<strong>ملخص البحث </strong>
يتضمن البحث تصنيف کثير من ألفاظ الأضداد الواردة في کتاب الأضداد للأصمعي تحت عوامل نشأته ، مبينا کون الأضداد على خلاف الأصل في وضع اللغة ،وموضحا تعريف الأضداد ، وموقف اللغويين القدامى والمحدثين منه ، ووقفة مع کتاب الأضداد للأصمعي ،وَعَرَض البحث عوامل نشأة الأضداد من عموم المعنى الأصلي ، واحتمال الصيغة معنيين متضادين ، والتطور الصوتي ، واختلاف الأصل الاشتقاقي ...... وغير ذلک .
<strong>الکلمات المفتاحية : </strong>عوامل- نشأة - الأضداد - اللغة العربية- الأصمعي
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Antigenic factors in the Arabic language</strong>
<strong>An applied study on opposites of Asami</strong>
<strong>Abdel-Zaher El-Shennawi El-Sayed Hassan</strong>
<strong>Department of Language Foundations</strong>
<strong>The Faculty of Islamic and Arab Studies for Boys, Desouk</strong>
<strong>Abdel-zaherhessen</strong><strong>2030</strong><strong>@azhar.edu.eg</strong>
<strong>Abstract</strong>
The research includes the classification of many of the words of the antibodies contained in the book of antibodies to Asmaai under the factors originating, indicating that the antibodies are contrary to the origin in the development of language, explaining the definition of antagonism, and the position of linguists old and modern, and a pause with the book of antibodies to Asmaai, the research presented the factors of the emergence of antagonism from the general meaning of the original , The probability of the formula are opposing meanings, phonological evolution, variation of derivative origin, etc
<strong>Key words: </strong>factors - genesis - opposites - Arabic - Asami<strong> <br clear="all" /></strong>https://fica.journals.ekb.eg/article_97064_8563174c9ece43ae7cd71d94ac7abf91.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201مخاطر الترکيبات والنفايات الکيميائية دراسة فقهية طبية4735829706610.21608/fica.2019.97066ARمصطفىمحمد عزب موسىکلية الشريعة والقانون بدمنهور - جامعة الأزهرJournal Article20190920<strong>مخاطر الترکيبات والنفايات الکيميائية دراسة فقهية طبية</strong>
<strong>مصطفى محمد عزب موسى</strong>
<strong>مدرس الفقه العام بکلية الشريعة والقانون بدمنهور</strong>
<strong>dr.mostafa.azab.35@azhar.edu.eg</strong>
<strong>ملخص </strong>
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وآله وصحبه ومن والاه ،وبعد.
فإن الله –جل وعلا- قد جعل الشريعة الإسلامية خاتمة لکل الشرائع السماوية، وجعلها محققة لمصالح العباد لا يعتريها نقص أو قصور، فهي منزهة بفضل الله –تعالى- عن ذلک.
ومن أجل نعم الله علينا أن أحل لنا الطيبات ، وحرم علينا الخبائث ليحفظ أجسادنا وعقولنا من التلف والانحراف ، فيتحقق بهذا التشريع ما ابتغته الشريعة لکل مسلم من قوة فى الجسم ، ورجاحة واتزان في العقل ، وصاغ من مزيج ذلک کله الإنسان السوي الذي ينجذب إليه الآخرون إجلالا وتقديراً .
وإذا کانت الترکيبات الکيميائية ونفاياتها مظنة للمفاسد فإن من أبرز قواعد الشريعة أنها جاءت لتحصيل المصالح وتکميلها ، وتعطيل المفاسد وتقليلها، ولما کان الفرع الوقائي من أهم فروع علم الطب لما هو مقرر من أن الوقاية أيسر وأسهل وأجدى من العلاج ، من أجل ذلک تهتم کل الهيئات الطبية فى العصور الحديثة بالطب الوقائى اهتماماً کبيراً ؛لأنه يکفل لمواطنيها الخدمات الصحية التى تقيهم شر الأمراض والأوبئة قبل وقوعها، ويهيئهم للعمل والإنتاج.
وإذا کان الطب المعاصر قد اهتم بفرع الطب الوقائى منذ منتصف القرن التاسع عشر الميلادي ،فإن التشريع الإسلامي قد اهتم به منذ عهد الرسول – صلى الله عليه وسلم – فقد أمر الإنسان بالمحافظة على نفسه جسماً وروحاً وعقلاً ،ونهاه عن تعريض نفسه لمواطن الهلکة ،قال تعالى:{ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ".
کما حرم على المسلم تناول أو اقتراف ما يضره ،ونهى –أيضا- عن تلويث البيئة ، والماء الذى يستعمله الناس ، وکذا الهواء النقى .
<strong>الکلمات المفتاحية:</strong> مخاطر- الترکيبات - والنفايات – الکيميائية - طبية
<strong>Hazards of chemical compositions and waste are a medical doctrinal study</strong>
Mustafa Muhammad Azab Musa
Lecturer of general jurisprudence at the Faculty of Sharia and Law in Damanhur
dr.mostafa.azab.35@azhar.edu.eg
<strong>Abstract</strong>
Title of the research : dangers chemical structures and trashes - medical and legislative study .
praise to Allah and peace to the prophet of Allah , his kinsfolk ,his companions and his his followers. but after.
Allah (Glory be to Him) made this legislation the last of all devine ones ,achieving the matters of the worshipers without any shortcoming ,it is far from any defect by the grace of Allah (Glory be to Him). One of the greatest blessings of Allah is allowing for us only the good things ,and prevented us from the bad things to keep our bodies far from damage and deviation ,so that this legislation should achieve strength in body and soundness in mind for every Muslim and this what the jurisprudence wanted,for that the sound human being be found who is attracted by the others for his estimation and respect . If the chemical structures and their trashes were probable reason for making bad things , so one of the important rules and aims of the jurisprudence is the implementing of the benefits and completing it ,and preventing the bad things and reducing them . For all that , all the medical organizations are interested in the preventive medicine because the preventive branch is very important because of the wise saying: prevention is better than treatment. Also ,because the people are given the healthy services which prevent people from diseases and epidemics before coming ,to be able to working and production. If the current medicine were interested in the preventive medicine since the middle of nineteenth century ,the Islamic legislation was interested in it since the lifetime of the prophet (peace be upon to Him). The Islamic legislation ordered the human being to keep his body ,his soul ,and his mind .It also prohibited him from damage and destruction .Allah (Glory be to Him)said : (Don't cause damage to your selves).Also ,it is forbidden for Muslim to have or to do what causes damage ,in addition to this , Islam prohibited polluting the surroundings , the water that is used by the people ,and the pure air
<strong>Key words: </strong>hazards - formulations - waste - chemical - medicalhttps://fica.journals.ekb.eg/article_97066_6bbed8ab8b60d233316fe83fad59762d.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ2535-146X3520191201بناء الجسم الإنساني ورعايته في التصور الإسلامي5836969706710.21608/fica.2019.97067ARعطيةالسيد عطية العادليقسم الدعوة والثقافة الإسلامية - بکلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة - جامعة الأزهرJournal Article20190920<strong>بناء الجسم الإنساني ورعايته </strong><strong> </strong><strong>في التصور الإسلامي</strong>
عطية السيد عطية العادلي
قسم الدعوة والثقافة الإسلامية
بکلية أصول الدين والدعوة بالمنصورة
<strong>atiaaladly737.el@azhar.edu.eg</strong>
<strong>ملخص:</strong>
يهدف هذا البحث إلى بيان منهج الإسلام في بناء الجسم ورعايته، وقد تناول البحث مسيرة هذا البناء منذ بزوغ فکرة الارتباط بين الأب والأم، لينشأ من علاقتهما جنين له حقوق مکفولة شرعًا من وجوب النفقة على الأم الحامل ورعايتها، ورضاع بعد خروجه للحياة، کما تناول البحث منظومة الإسلام المحکمة في بناء الجسم بعد مرحلة الطفولة من خلال توفير الضرورات الحياتية من مأکل ومشرب وملبس ومسکن، ومن خلال التعاليم غير المسبوقة الدافعة للطهارة وحسن النظافة، مع الحث على ضرورة ممارسة ألوان الرياضة البدنية المختلفة، وأکدت الدراسة على أن بناء الجسم ليس مقصودًا لذاته بقدر ما هو حلقة في سلسلة بناء الکيان الإنساني ککل نفسيًا ورحيًا وعقليًا فجسم سليم معناه کيان إنساني مستقيم.
<strong>الکلمات المفتاحية:</strong> الجسم– الميلاد- الطفولة- الرياضة- التصور.
<strong>Building and caring for the human body in Islamic perception</strong>
Attia Al-Sayed Al-Adly
Dawa and Islamic Culture epartment
College of Fundamentals of Religion and Da`wah in Mansoura
<strong>atiaaladly737.el@azhar.edu.eg</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong> </strong>This research aims to show the method of Islam in building and caring for the body, and the research dealt with the march of this construction since the idea of the relationship between the father and mother emerged, to create from their relationship a fetus that has rights legally guaranteed from the necessity of alimony to the pregnant mother and her care, and breastfeeding after his departure from life, as the research dealt with Islam’s tight system in building the body after childhood by providing life necessities such as food, drink, clothing, and housing, and through unprecedented teachings that drive purity and good hygiene, while urging the necessity of practicing the different colors of physical exercise, and the study emphasized that body building is not intended for itself as much What It is a link in the chain of building the human being as a whole psychologically, spiritually and mentally. A healthy body means a straight human being. <strong>Key words: </strong>body - birth - childhood - sport - visualization<strong>.</strong>https://fica.journals.ekb.eg/article_97067_6bad1146f605b1a6ec998618816ae78b.pdf