حجية مفهوم الموافقة عند الأصوليين ودحض شبه المعارضيـن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أصول الفقـه - کلية الشريعة والقانون بأسيـوط - جامعة الأزهر

المستخلص

حجية مفهوم الموافقة عند الأصوليين ودحض شبه المعارضيـن
حسن سنوسي عبد الوهاب حسـن
قسم أصول الفقـه بکلية الشريعة والقانون بأسيـوط
البريد الإلکتروني : HassanSanusi@gmail.com
الملخص:
مفهوم الموافقة ويسمى فحوى الخطاب ولحنه, ومفهوم الخطاب وهو أن يکون المسکوت عنه موافقًا للحکم في المذکور أو ما يکون اللفظ في محل السکوت موافقًا لمدلوله في محل النطق. وشرط الاحتجاج به فهم المعنى في محل النطق, وأن لا يکون المعنى في المسکوت عنه أقل مناسبة للحکم من المعنى في المنطوق به, کما فهمنا من علة النهي عن التأفيف لللوالدين إجلالهما وتوقيرهما والإحسان إليهما, ومن ثم فهمنا تحريم الضرب والشتم والسب بطريق أولى. وأيضًا فهمنا تحريم إحراق مال اليتيم من تحريم أکل ماله ظلمًا المنصوص عليه في قوله تعالى (إِنَّ الَّذِينَ يَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْکُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا). وبهذا يعلم أن مفهوم الموافقة قسمان: الأول: مفهوم موافقة يکون المسکوت عنه فيه أولى بالحکم من المنطوق به. والثاني: مفهوم موافقة يکون المسکوت عنه فيه مساويًا للمنطوق به في الحکم. وقد أجمع الأصوليون على الاحتجاج بمفهوم الموافقة, ولم يخالف في ذلک إلا ابن حزم الظاهري ومن وافقه, ومخالفته غير معتبرة فلا يعتد بها, ولا يعول عليها, ذلک لأن هذا الأسلوب من الدلالة من بدهيات اللغة التي يدرکها العقل, ومن ردها فقد رد نوعًا من خطاب العرب أقره الشرع الحکيم, وقد ذکرت في هذا البحث المتواضع جملة من البراهين العقلية والنقلية وبعضًا من الفروع الفقهية والشواهد الشرعية تدل على ذلک. والله وحده الموافق.
 
 
The Authenticity of the Concept of Consent for the Fundamentalists and the Refutation of the Quasi-Officials
 Hassan Sanusi Abdel Wahab Hassan
 Department of Fundamentals of Jurisprudence, Faculty of Sharia and Law in Assiut
 E-mail : HassanSanusi@gmail.com
Abstract :
 The concept of approval is called the content of the speech and its melody, and the concept of the discourse, which is that the silence about which is in agreement with the ruling in the mentioned or what the utterance in the place of silence is in accordance with its meaning in the place of pronunciation. And the condition of invoking it is understanding the meaning in the place of the pronunciation, and that the meaning in the silent one is not less suitable for judgment than the meaning in the uttered, as we understood from the reason for the prohibition of treating parents with respect, reverence and kindness to them, and then we understood the prohibition of hitting, cursing and cursing in a first way. We also understood the prohibition of burning an orphan’s money from the prohibition of unjustly eating his money, which is stipulated in the Almighty’s saying (Verily, those who unjustly eat orphans’ money they eat, and they are the ones who destroy me). Thus, it is known that the concept of consent is of two types: The first: the concept of consent, in which the one who is silent about it takes precedence over the ruling than what is uttered. The second: the concept of consent, in which the unspoken is equal to what is uttered in the judgment. The fundamentalists have unanimously agreed to invoke the concept of consent, and only Ibn Hazm al-Zahiri and those who agreed with him disagreed in this regard. The Arabs approved by the wise Sharia, and I mentioned in this humble research a number of rational and textual proofs and some of the branches of jurisprudence and legal evidence indicating that. God is the only one who approves.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية